דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
סניפים > נהריה > מרכז למידה

מרכז למידה

מרכז הלמידה הוקם בשנת 2009 בשיתוף פעולה ואיגום משאבים בין  אגודת ניצן - באמצעות תרומתה של רעיה שטראוס ופרויקט חיפה נהרייה של עיריית נהרייה עם  אוניברסיטת חיפה.
מטרת מרכז הלמידה, כפי שהוסכם על כל הצדדים השותפים, היא לתת מענה מקצועי לצרכים הייחודים של תלמידי ביה"ס באמצעות טיפוח וחיזוק מיומנויות ותפקודי למידה, פיתוח תחושת מסוגלות  והצלחה לימודית, תוך  העלאת מספר התלמידים הניגשים לבחינות הבגרות.
מרבית תלמידי "פסגות"  (182 מספרם) מאופיינים  כבעלי קשיי למידה ותפקוד כולל קשיי קשב וריכוז. רבים אותרו כלקויי למידה ומרביתם בסיכון גבוה לנשירה.
מרכז למידה בחטיבה הטכנולוגית פסגות, הופעל החל מאוקטובר 2009 על ידי מומחית להוראה מתקנת MA הגב' שרה אור, עובדת ניצן נהרייה.  
החל משנת 2010 /11 המרכז מופעל 5 ימים בשבוע. במרכז שתי מורות מומחיות להוראה מתקנת. (שרה אור ולימור גבאי ששון שתיהן מורות ניצן נהרייה, מומחיות ללקויות למידה.)
27 תלמידים שולבו במרכז הלמידה ב 2010 , ב 2011  שולבו כ 35 ילדים. מט עד יב'.  
מקורות המימון של המרכז  בין אוקטובר לפברואר היו  "ניצן" נהרייה ופרויקט חיפה נהרייה.
נכון למאי 2011 המרכז ממשיך לפעול ממשאבים כספיים של אגודת ניצן ורשת עמל – לאחר פרישת אוניברסיטת חיפה מהחזון החינוכי של עיריית נהרייה.

אחת מהפינות במרכז. הוא נבנה כחדר עם מחיצות ופינות עבודה שקטות.

שיעור בהוראה מתקנת במרכז הלמידה

שרה אור ולימור ששון- המורות של הפרויקט במרכז הלמידה.

אחד העקרונות המחזקים שתלויים במרכז, בסמוך לפינות העבודה עם הנוער.
 

שיחת סיכום לקראת סוף שנת פעילות 2011

בשיחת הסיכום נכחו: דורית חילאי- מנהלת בית הספר, שרה אור- מורת מרכז הלמידה מטעם ניצן. יונה פליישר- מנהלת ניצן נהרייה, אסנת בירנבוים - רכזת  שכבות , ועינת שריקי - יועצת בית הספר.

 

במפגש עלו נקודות אלו:

בשל המאפיינים הייחודים של התלמידים, נמצאים בין כתלי ביה"ס גורמי עזר ותמיכה נוספים, אולם מרכז הלמידה של ניצן הוא משאב החיצוני המקצועי ביותר שמצוי בבית הספר.  שרה אור בעלת MA בחינוך מיוחד  ולימור גבאי ששון היא מאבחנת מומחית ללקויות למידה MA.

  • מורות המרכז  הן הגורם היחיד, מלבד מורי בית הספר, אשר נמצא בקשר עם ההורים ונפגש עמם בימי ההערכות החצי שנתיות.
  • בשנתיים שבהן מרכז הלמידה קיים – הוא הפך למוסד פנים בית ספרי מוערך הן על ידי התלמידים והן על ידי צוות המורים, כמקום הנותן מענה מקצועי  ורלבנטי לצרכים המיוחדים של אוכלוסיית התלמידים.
  • כיום, לאחר שנתיים של עבודה אינטנסיבית ניתן לומר שמרכז הלמידה הפך לחלק אינטגרלי מהוויית בית הספר.
  • הטמעת המרכז אצל התלמידים – תלמידים מבקשים ביוזמתם להגיע למרכז. הורים מבקשים עזרה לילדם. 
  • המרכז נתפס כמקום המאפשר שינוי.  שינוי לימודי, שינוי רגשי ושינוי התנהגותי. 
  • לבית הספר חשוב לחולל שינוי בילד.  אמנם השינוי לא יוביל לבגרות מלאה, אך מציאת משמעות, התמדה, הגעה  והתקדמות,  הם מדדים חשובים לבית הספר וחלק בלתי נפרד מהאג'נדה הבית ספרית.
  • המרכז הלימודי פועל בהלימה מיטבית עם תפיסה זו. ו ניתן להגדירו כמרכז שאינו תומך למידה בלבד כי אם תומך לימודית, רגשית, והתנהגותית . יחד עם זאת, המרכז נתפס כמקום בו לומדים, 100% למידה.
  • במרכז הלימודי מתאימים לכל תלמיד את תכנית העבודה על פי צרכיו הייחודיים. תלמיד שמגיע למרכז זוכה לליווי אישי, נחשף "לאימון" אישי, הכולל בניית מטרות, ארגון יעדים ועמידה בהם, תמיכה רגשית ועידוד רב.   

    הוסכם בישיבה, לאחר שמיעת סיפורים אישיים של תלמידים,  כי קשה ל"כמת" את תרומת המרכז כמנגנון לשיפור הישגים לימודיים בלבד, זאת  מפני  שהתהליכים שעוברים התלמידים במרכז ובביה"ס הם מעבר לכך.  עם זאת, בתום שנתיים בהם פועל המרכז בבית הספר, ניתן לראות את ההשפעה הגדולה שיש לעבודת מרכז הלמידה בקידום ההיבט האקדמי של ביה"ס. 

     

    צוות בית הספר פונה בבקשה להמשיך ולתמוך בקיומו של המרכז.

 

להלן מוצגים נתונים משאלונים שהועברו  בינואר 2011 לבקשת צוות האוניברסיטה, לשם מעקב והערכה מבוססת מחקר.

ניתוח התוצאות הוא על סמך הנתונים הגולמיים- בשל הנתק עם צוות המחקר של האוניברסיטה לא בוצע תיקנון  סטטיסטי.

התלמידים ענו על שאלונים המתייחסים לגיוס כוחות ומוטיבציה ללמידה ושאלון מודעות בכל הנוגע לאסטרטגיות למידה שניתנות להם במרכז הלמידה:

תלמידי מרכז הלמידה ציינו כי הם  חשים כי הם משקיעים בלימודים  (תמיד ענו בדירוג התשובות הגבוה) ומרביתם ענו כי האסטרטגיות ומיומנויות הניתנות במרכז הלמידה מסייעות להם מאוד.

נמצא פער בולט וניכר לעין במוטיבציה בין תלמידי מרכז הלמידה (שמגלים יותר מוטיבציה) לעומת תשובות כיתת הביקורת. 

מהשאלונים עולה כי תלמידי המרכז מודעים לקשייהם ועונים בכנות על קשיי למידה, חוסרים ופערים .

רבים חשו כי אינם יודעים כיצד יעריכו אותם מוריהם.  אולם בשאלונים נמצא מתאם ברור לעין בין שאלון מקביל שמלאה המורה. כלומר, הערכת המורה את הישגי התלמידים ושליטתם בנלמד דומה לציונים שהתלמידים העניקו לעצמם.

בשאלוני המוטיבציה   התלמידים,  בשתי הקבוצות,  ענו כי עידוד מצד הוריהם לא משפיע על מניעיהם ללמוד.

רבים מתלמידי קבוצת הביקורת  הגדירו עצמם כמשקיעים פחות בלימודים. למשל- כ"עצלנים", כ"שונאים ללמוד". אך במקביל רבים כתבו וציינו כי הם בעלי אסטרטגיות למידה וכי "אם ירצו ללמוד" הם יממשו זאת . הפעם, הנחה זו של תלמידי קבוצת הביקורת נמצאה מנוגדת  לדעת והערכת המורה.

רבע מתלמידי קבוצת הביקורת  נמנעו מלהתייחס לשאלון והקיפו באופן גורף את אותו מדרג. (כל שאלון 3 או 5)

 

שיחת סיכום עבודה עם בן ב' /תלמיד יב' בחטיבה הטכנולוגית פסגות.

בן -  למד במרכז הלמידה בכיתה יא' – 2 ש' בשבוע ובכיתה יב' – 1 ש1. 

בכיתה יא – במקצועות: אנגלית, מתמטיקה וספרות. בכיתה יב' -  אסטרטגיות ללמוד איך ללמוד דרך לימודי תיאוריה ואנגלית.

דבריו במהלך השיחה נרשמו כלשונם תוך כדי השיחה ללא עריכה. ללא התערבות.  מכאן שהכל – בבחינת ציטוט. המשפטים חתוכים מפני שלא הספקתי לכתוב את הכל. 

אני שאלתי והקשבתי והוא דיבר.

 

בן ב'

"מכיתה ט לומד פה

בטחון עצמי על הרצפה

לאט לאט הבטחון התחיל לעלות

ברמה הלימודית הייתי ברמה אפסית. על הפנים

כשבאתי לפה התחלתי ללמוד

אני חושב שמאד התבגרתי בראש ובכלל

להבין מה משמעות החיים בכלל

הייתי שונא את עצמי. חשבתי שאני כשלון

הייתי שמן מאד

לקחתי את עצמי בידים

למדתי הרבה בחודשים האחרונים

במיוחד כשאבא שלי היה בבי"ח.

אני מרגיש שאני אדם אחר

לפני שנה רציתי להגיע למשטרה עכשו הולך להיות נהג האמר.

6 תיאוריות נכשלתי. ב- 7 הצלחתי. התחלת השינוי

התבגרתי לא עושה את השטויות כמו פעם.

אני מתגייס עוד מעט.

צריך לעבוד קשה בשביל להגיע לאן שרוצים להגיע

ללכת בדרך שלי ולפי זה לראות מה הלאה

כשאבא היה בבי"ח לא רציתי לחזור לבי"ס. באו אלי לבי"ח ושיכנעו אותי להמשיך ולגמור בי"ס. 

אני ניגש לבגרות באנגלית מודול c  ובגרות במחשבים – מדעי המידע.

מתגייס ב 10.7.11 טירונות בהד 6 שבוע ואח"כ השתלמות נהיגה מבצעית.

המרכז הלימודי עזר לי המון

אם לא היה

עוזר הרבה מעבר ללימודים.

יודע להתמודד עם דברים אחרת."

 

ובנימה אישית – סיכום אישי של שרה אור מורה ומפעילה עיקרית של המרכז:

אני עובדת שנים רבות כמורה לחינוך מיוחד ולהוראה מתקנת עם תלמידים בעלי לקויות מורכבות וקשיים נוספים. עם זאת, למרות הניסיון הרב, הקמת מרכז הלמידה בחטיבה הטכנולוגית פסגות, היוותה אתגר מקצועי לא פשוט עבורי. 

זה לא מובן מאליו להגיע למתבגר בן 16 עד 19 שצבר תסכולים וכישלונות אקדמיים במהלך רוב שנותיו בבית ספר, ולטעת בו מחדש את התקווה ואת האמונה ביכולתו להגיע להישג אקדמי ולא רק אקדמי. לאפשר לו לחולל שינוי מורכב הן ברמה האישית והן ברמה הלימודית. 

אותי זה מרגש, כל פעם מחדש. 

לראות את הנער/ה מעיזים 'לפתוח את הדלת הנעולה' ולהתחיל לצעוד, בכוחות עצמם לקראת היעד שבחרו בו. 

אני מאמינה שתלמיד היוצא מבית הספר עם ארגז כלים (מיומנויות ואסטרטגיות ללמוד איך ללמוד), עם תחושת מסוגלות להציב יעד , יודע שצריך להשקיע מאמץ, לאורך זמן , ולהתגבר על מחסומים (השקועים עמוק בנפש), כדי להגיע  למטרה שלו   - הוא תלמיד שלתפיסתי מוכן לצאת לחיים שלאחר בית ספר.

אלו הם התהליכים שאנחנו מתרגלים ומתאמנים עליהם במרכז הלימודי.

מבחינתי – אני אומרת לכם - תודה!   

אני מרגישה שזוהי זכות גדולה בשבילי, לאפשר לתלמידים לחולל שינוי. 

שרה אור 

 

לסיכום:

הקמת מרכז הלמידה בחטיבה הטכנולוגית בנהרייה הוא תולדה ויוזמה של אגודת ניצן בנהרייה, שיתוף פעולה פורה עם בית הספר ואנשי חינוך מופלאים העוסקים בפועל בעשייה ובהפעלתו. כל זה לא היה מתרחש ללא תרומתה הנדיבה של רעייה שטראוס שנתנה בנו אימון וסמכה עלינו כי נשכיל לבצע את המיטב והמרב באמצעות תרומתה.

ברגשי הוקרה ותודה לכל השותפים.

 

יו"ר ניצן נהרייה                    מנהלת ניצן נהרייה                               מנהלת בית ספר פסגות

מיקי גולדווסר                       פליישר יונה                                        דורית חילאי