דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

צוות רב מקצועי


בקיץ 2018 אישרה הכנסת את תיקון מספר 11 לחוק החינוך המיוחד. יישום החוק מתקיים במהלך מערכתי, המקדם הכלה של תלמידים עם מגוון צרכים במוסדות החינוך. 

השינוי בחוק מבטא גם שינוי תפיסתי, המתבטא בשינוי המונחים שבהם נעשה שימוש. המונח "חינוך מיוחד" הופך ל"שירותי חינוך מיוחדים" – כלומר, החינוך אינו מקום אלא שירות, שניתן לתת לכל תלמיד בכל מקום, ולא רק במסגרות כמו כתה או בי"ס לחינוך מיוחד; המונח "לקות" הופך ל"מוגבלות", שכן מוגבלות מושפעת מתנאי הסביבה והלמידה. "ועדת השילוב" הבית-ספרית הופכת ל"צוות רב-מקצועי". "ועדת השמה" הופכת ל"ועדת זכאות ואפיון".

הזכאות לשירותי חינוך מיוחדים נקבעת לפי רמת-התפקוד, שנעה בין (1) גבוהה ל- (4) נמוכה. רמת-תפקוד 1, 2 נקבעות ע"י הצוות הרב-מקצועי, ורמת-תפקוד 3, 4 נקבעות ע"י ועדת זכאות ואפיון – העוסקת בילדים הזקוקים למסגרת מיוחדת של חינוך.

החוק מתייחס להליך הקצאת השירותים, למגוון השירותים הניתנים לתלמידים, וכן לשותפות ההורים.
המהלך מכוון להעניק תמיכות מותאמות לכל ילד בהתאם למאפייני התפקוד שלו, לצרכיו הייחודיים ולסוג המוגבלות ממנה סובל, כדי למצות את יכולתו וקידומו בתחום הלימודי, החברתי והרגשי.

במהלך המחצית השנייה של שנת הלימודים מתחילות להתכנס הוועדות השונות כדי לקבוע את זכאותו של התלמיד לקבלת הסיוע במסגרות השונות.

הצוות הרב-מקצועי
התיקון לחוק קובע כי בכל מוסדות החינוך יפעל צוות רב-מקצועי במקום ועדת השילוב המוסדית.

תפקידי הצוות הרב-מקצועי של ביה"ס, עפ"י החוק, הם:

  1. לבחון ולקבוע את זכאותו של תלמיד עם מוגבלות לקבל שירותי חינוך מיוחדים בגן/כתה שלו בחינוך הרגיל, ואת היקף סל השירותים שיינתן לו עפ"י רמת התפקוד שלו (מתוך סל השילוב המוסדי). הזכאות תיבחן מחדש אחת ל-3 שנים.

  2. לקבוע רמת-תפקוד גבוהה (1) או בינונית-גבוהה (2) בהתאם לרמת התמיכה הנדרשת לתלמיד, על בסיס המידע המוצג בדיון (קביעת רמת-תפקוד בינונית-נמוכה (3) או נמוכה (4) היא בסמכות ועדת זכאות ואפיון בלבד).

  3. לקבוע את הרכב סל השירותים לתלמיד עם מוגבלות שזכאותו נקבעה בועדת זכאות ואיפיון (לשעבר ועדת ההשמה), והוריו בחרו שילמד בחינוך הרגיל ("סל אישי").

  4. לקבוע תכנית אישית לתלמיד, שתינתן בהלימה לצרכי התלמיד ובהתחשב במשאבים הזמינים באותה מסגרת חינוכית.

אוכלוסיית היעד
תלמידים עם מוגבלות מסוג לקות למידה רב-בעייתית, עיכוב שפתי/התפתחותי, הפרעות התנהגותיות ורגשיות, הפרעה נפשית או משכל גבולי, הלומדים בגן/כיתה בחינוך הרגיל. 

מי מפנה לדיון בצוות הרב-מקצועי?
התלמיד יכול להיות מופנה לדיון ע"י עצמו, ע"י ההורים, ע"י כל מורה במסגרת בה התלמיד לומד, וכן ע"י הרשות המקומית או גורם שהוסמך לכך ע"י שר החינוך, או שר העבודה והרווחה.

הדיונים

  • הדיון יתקיים בביה"ס בו לומד התלמיד. בגני ילדים הדיון יתקיים במתי"א.

  • הדיונים הנערכים לקראת שנת הלימודית העוקבת, מתחילים בחודש מרץ ונמשכים עד 15 במאי. במידה ואתם הורים לילדים במעברים, כגון מעבר מהגן לביה"ס, מביה"ס היסודי לחט"ב וכו', אם ידועה המסגרת אליה יעבור הילד בשנה הבאה ניתן לשלב את אנשי המקצוע מתוכה בדיון בדיון בצוות הרב-מקצועי. אם לא, אפשר לקיים את הדיון במסגרת החדשה, בראשית שנת הלימודים, ולא יאוחר מסוף חודש אוקטובר.

    את הפניה לצוות הרב-מקצועי יכולים ליזום הצוות החינוכי במוסד בו לומד הילד, הוריו של התלמיד, או רשות החינוך המקומית.

  • הזימון לצוות רב- מקצועי יעשה על ידי ביה"ס, לפחות עשרה ימים לפני מועד הדיון.

הרכב הצוות הרב-מקצועי

  • יו"ר: מנהל ביה"ס / בגן ילדים – נציג מתי"א
  • מחנך הכיתה, או מנהל/ת גן הילדים
  • בביה"ס - פסיכולוג המוסד החינוכי מטעם השירות הפסיכולוגי, או יועץ חינוכי – המכירים את הילד. בגן הילדים - פסיכולוג מטעם השירות הפסיכולוגי.
  • עובד/ת הוראה מתחום החינוך המיוחד או נציג/ה המתי"א, המומחה למוגבלות ממנה סובל התלמיד.
  • התלמיד והוריו זכאים לנכוח בחלקי הדיון שעוסקים בבניית התכנית האישית של התלמיד, ובקביעת סל השירותים. נוכחות התלמיד בדיון – בהסכמת הוריו.

הצוות הרב-מקצועי מהווה גורם חשוב בשיח המשותף המתקיים ביניכם, ההורים, לצוות החינוכי, כשמטרתו למצוא את המענה הנכון לצרכיו של ילדכם.

המסמכים הנדרשים לדיון בצוות הרב-מקצועי

  • שאלון הפנייה לדיון בצוות הרב-מקצועי שממולא ע"י הגננת/המורה של התלמיד, חתום ע"י המפקח הכולל של המוסד החינוכי. השאלון יועבר לעיון ההורים 14 יום לפחות טרם הדיון.
  • תיעוד תכנית הכלה והתערבות (מיצוי אפשרויות) שהתקיימו טרם הדיון.
  • חוות דעת קבילה של גורם מקצועי המעידה על הלקות או המלצת פסיכולוג המוסד החינוכי.
  • בדיקות ראיה ושמיעה עדכניות.
  • ההורים אמורים לחתום על טופס ויתור סודיות לצורך קיום הדיון.

זכויות ההורים בדיון בצוות הרב-מקצועי

  • ההורים זכאים לפנות ביוזמתם לדיון בצוות הרב-מקצועי.
  • ההורים זכאים לקבל מביה"ס כל מסמך שישמש את הדיון בצוות, לפחות 14 יום טרם הדיון.
  • צוות ביה"ס אמור להכין את התלמיד, באם הוא משתתף בדיון, לדיון זה, ולדאוג לכך שיוכל להשמיע במהלך הדיון את רצונותיו וצרכיו.
  • ההורים זכאים לקבל את הפרוטוקול ובו החלק של דיון הצוות בו נכחו.
  • ההורים רשאים להביא לדיון אנשים נוספים מטעמם: מורים, מומחים, מטפלים או אנשי מקצוע, היכולים לסייע להם להשמיע את טענותיהם.
  • לפי לשון החוק, חשוב שהילד יהיה נוכח בדיון. עם זאת, נוכחותו נתונה לשיקול-דעת ההורים.
  • בסיום הדיונים ישלח יו"ר הדיון בצוות הרב-מקצועי את העתק ההחלטה המנומקת להורי התלמיד, לא יאוחר מ- 14 ימים מיום קבלת ההחלטה. יש לשים לב שקבלתם זאת בזמן.
  • הורה או תלמיד זכאים לערער על החלטת הצוות הרב-מקצועי באמצעות הגשת השגה לועדת זכאות ואיפיון ביושבה כועדת השגה.
  • את ההשגה ניתן להגיש עד 21 יום מהיום שבו קיבלו ההורים את החלטת הצוות הרב-מקצועי.

כיצד אתם כהורים יכולים לסייע לילדכם בדיון בצוות הרב-מקצועי?

  • חשוב מאוד שהפגישה תתנהל ברוח חיובית. התייחסו אל הדיון כאל מרחב לשיח ולדיאלוג ביניכם לבין הצוות החינוכי והטיפולי של בית הספר או הגן, שנועד לקדם את טובת ילדכם.
  • חשוב להתכונן ולחשוב איזה סיוע ושירות אתם רוצים לבקש עבור ילדכם, שעשוי לקדמו.
  • במידה וילדכם עבר אבחון, חשוב מאוד לחזור ולהתעמק בו לפני הדיון, כדי שתוכלו לדייק ולהרחיב בהצגתכם את קשייו וצרכיו.
  • חשוב שתתארו את ילדכם בפני הצוות, הציגו תיאור רחב של כישוריו, חזקותיו וקשייו. במה הוא צריך עזרה לדעתכם?
  • לאחר שאתם והמחנכת תציגו את הילד, חשוב לבדוק כיצד ביה"ס יכול לסייע לילדכם להשתלב בצורה מיטבית בתחום הלימודי.
  • וודאו שאתם מקבלים את פרוטוקול המפגש, כדי שיהיה זמין עבורכם במידת הצורך.
  • ערכו מעקב וודאו שאכן ילדכם מקבל את הסיוע שסוכם שיקבל בצוות הרב-מקצועי. חשוב להמשיך להיות בקשר עם צוות ביה"ס (מחנכת, יועצת) ולבדוק את התקדמותו בעקבות התכנית שנבנתה.