דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

האף של וינסנט / ישי רון

 

וינסנט 150

סיפור בלשי רב-קסם ומשעשע המתרחש בין שני חברים אוהבי אמנות – האחד שומר במוזיאון ואן גוך שבאמסטרדם,והשני, עכבר, הנקלעים יחד לתעלומה שתרתק את הקוראים הצעירים אל עולמו ואל ציוריו של האמן האהוב על ילדים ועל הוריהם בכל הזמנים.

הנריק ואן אייק, שומר במוזיאון ואן גוך שבאמסטרדם, וחברו הקטנטן, ז'ראר העכבר, שוחר אמנות כמוהו, מעבירים ימים ולילות באווירה הקסומה במוזיאון ובמחיצת ציוריו של האמן הגדול וינסנט ואן גוך. עד שיום אחד קורה דבר נורא שמפריד בין שני החברים הטובים: הנריק מגלה שמישהו כרסם את קצה אפו של וינסנט בתמונת הדיוקן העצמי שלוֹ שתלויה במוזיאון, והוא מייד חושד בחברו ז'ראר ומאשים אותו. 

בשילוב עם איוריה המשעשעים והמרהיבים של חוליה פיליפונה-ארז, טווה ישי רון תעלומה בלשית, שתרתק את הקוראים הצעירים עד העמוד האחרון: כיצד יגלה הנריק את האמת, ומי יעזור לו בפענוח התעלומה? האמנם ז'ראר הוא מי שכרסם את האף של וינסנט? והאם ככלות הכול, יחזרו הנריק וז'ראר להיות חברים טובים כמו פעם?
הספר שעוסק בחברוּת ומחנך לאהבת האמנות, מעניק גם מקום של כבוד לילדים: לאורה, בתו בת השמונה של הנריק, הופכת לגיבורת הסיפור בזכות יכולת החשיבה הייחודית שלה; היא מרגיעה את הרוחות, פורשת בפני אביה אפשרויות חשיבה נוספות, גורמת לו לחשוב מכיוון אחר, ולא רק מהכיוון שעליו חשב מלכתחילה, ומצליחה לעזור לו להגיע אל הפתרון.

ישי (אישי) רון, (44) עוסק בכתיבה זה שנים למרות ליקויי הלמידה הקשים שלו ואף שסיים את בית הספר התיכון ללא תעודת בגרות. לאחר ששירת בצבא ביחידה מובחרת, סיים בהצטיינות יתרה לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה, וכיום הוא אב לשלושה ומנהל עם בת-זוגו, חברה בינלאומית גדולה בתחום מוצרי התינוקות. זהו ספרו הראשון לילדים.

הוצאה לאור: רימונים

איורים: חוליה פיליפונה-ארז

עריכה: יעל שכנאי 

מחיר: 76 ₪ . כריכה קשה. 88 עמודים . לרכישה - לחץ כאן 
להשיג בכל רשתות הספרים ובחנויות הפרטיות. מיועד לילדים בגיל 9-7

מזמינים אתכם לקרוא את הראיון עם הסופר, ישי רון:

כמי שסובל מליקויי למידה, איזה מין ילד היית?

ישי רון

"כשהייתי תלמיד בבית הספר היסודי, ביקשה המורה לשוחח עם אמי באחד הימים: "הילד לא מתפתח כמו שצריך, הוא כותב בהמון שגיאות כתיב, אינו מצליח ללמוד את לוח הכפל, ומתקשה בקריאה," כך אמרה המורה. אמי לקחה אותי למכון האבחון של ד"ר אריקה לנדאו ברמת אביב ולאחר שהגיעו התוצאות שלחה אותי לבית הספר עם אישור שאני ילד מחונן ושלא יבלבלו לה יותר את המוח...

לאורך השנים מצאתי שיטות שונות ומשונות להתמודדות עם ליקויי הלמידה. בית הספר היה עבורי כמו מרוץ משוכות, בכל פעם היה עליי לצלוח משוכה אחרת, לעיתים בקפיצה קטנה ובפעמים אחרות בזינוק גדול. נהגתי למנות באמצעות האצבעות, להכפיל מכפולות של עשר ולהפחית מספרים קטנים על מנת להגיע לתוצאה; מה שעבור ילדים אחרים היה ניתן לחישוב בשליפה אוטומטית מהמוח, דרש ממני לבצע תרגילים של ממש. את מרב האנרגיה השקעתי בתחבולות ובהתחמקויות ששימשו דרך להסוות את לקותי; איך להימנע מלגשת ללוח ולפתור תרגילי חשבון, כיצד לאלתר שיעורי בית שלא הכנתי ועוד.

איך הגעת לכתיבה?
קראתי המון. בעברית ולאחר מכן באנגלית. הידע הרב שצברתי היה מעל לממוצע של בני גילי והוא פיצה אותי היכן שפגעו בי ליקויי הלמידה. על בעיות כמו זכירת שמות ומילים שהיו מסובכות עבורי, התגברתי בהמצאת שמות חלופיים שהיה לי קל יותר לזכור אותם. למשל, אם למישהו קראו אלכסנדר, אז בליבי קראתי לו אלכס וכך זכרתי את שמו. אם נתקלתי במילה קלידוסקופ כשקראתי ספר, החלפתי את השם המסובך בראשי ל"קופ-קופ" וכך היה לי קל לזכור. כמעט המצאתי שפה קלה משל עצמי למילים מסובכות. כך הפכתי מילד עם נתוני פתיחה נמוכים, לנער ולבוגר סקרן תמידי, בעל כישורי מנהיגות וצמא בלתי-נדלה לספרים וליצירה.
הספרים הרבים שקראתי בילדותי הכניסו בי את התשוקה לכתוב, הם נראו בעיני כקסם, והיה לי קל להתחבר אליהם משום שהיו חזותיים יותר. התחלתי לכתוב את סיפוריי הראשונים בתקופת בית הספר היסודי וכבר כילד הבנתי שיום יבוא ואהיה סופר.

כיצד המשכת משם כבוגר?
את בית ספר התיכון סיימתי ללא תעודת בגרות, אך לאחר שירותי הצבאי ביחידה מובחרת, נרשמתי ללימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה, שם מצאתי את האפשרות ללמידה אישית ובקצב הרצוי לי, מה שאפשר לי לסיים את לימודיי בהצטיינות יתרה.
במסגרת זו (בקורס סטטיסטיקה), פגשתי את אלינור שלעתיד הפכה לרעייתי. נישאנו במהרה והיינו בין הראשונים לעלות ולקבל את תעודת התואר הראשון, כאשר איליי - בננו הבכור, נישא בזרועותיי.

איך הקמת עסק למוצרי תינוקות עם רעייתך?
אלינור ואני עובדים ונמצאים יחד 24 שעות ביממה. אחת ממתנות יום ההולדת שרכשתי עבורה הייתה כל סדרת ספריו של "ד"ר סוס". לאחר כמה שנים של עבודות מגוונות בתחום השיווק, משראינו כי אין בנמצא מנשא ראוי לתינוקות, יזמנו והקמנויחד עסק פרטי לייצור ולשיווק מוצרי תינוקות. עם השנים העסק התפתח עד שהפך לאחת החברות המובילות בתחום בארץ ובעולם.

בכל אותן שנים בהן פיתחנו אלינור ואני את החברה, הילכו אצלי צורכי הפרנסה יד ביד עם התשוקה לכתוב ועם כתיבה בפועל של רומנים וספרי ילדים. נראה כי ההתמודדות עם ליקויי הלמידה שלי, הפכה אותי בעל כורחי לבעל יכולת לעמוד בריבוי משימות ועל מנת להימנע מכתיבה ידנית, לימדתי את עצמי כתיבה עיוורת על המחשב, מה שאפשר לי להתנהל במהירות במיילים ובתוכנות תקשורת אחרות, אך באותה מידה ללהטט בין עבודה לכתיבה.

כיצד נולד הספר "האף של וינסנט"?
את ה"אף של וינסנט" כתבתי לפני כמה שנים, והוא נדחק יחד עם סיפורים נוספים שכתבתי עמוק במגירותיה הווירטואליות של אחת מספריות המחשב שלי. חברה מהפייסבוק, הסופרת מאירה גולדברג ברנע המפרסמת פוסטים על בנה, אבישי, הנמצא על הספקטרום האוטיסטי וילד מחונן באורח יוצא דופן שמעריץ אמנים ומלחינים, שבה את לבי. המעקב אחר עלילותיו של אבישי, השיב אותי אל ה"אף של וינסנט". עבדתי על הסיפור ושלחתי אותו למאירה שמאוד אהבה אותו, ומשם הייתה הדרך קצרה ליעל שכנאי, העורכת והבעלים של הוצאת "רימונים", שבהדרכתה המקצועית, הספר התבגר והבשיל לצורתו הסופית.

מניסיונך האישי, אילו דרכי התמודדות אתה מציע להורים ולילדים בעלי לקויות למידה?

  • ילד הסובל מלקויות למידה איננו ילד לקוי, אלא ילד שמתקשה בכישורים שאותם החברה מגדירה כחשובים, והוא ככל הנראה מוכשר בתחומים מגוונים אחרים. על ההורים להבין זאת ולחזק את הילד במקומות שבהם הוא מצטיין.

  • ילד הסובל מליקויי למידה מסוגל להשיג כל מטרה בחייו; איינשטיין לא דיבר עד גיל חמש, שפילברג סובל מדיסלקציה, מייקל פלפס סובל מהיפר אקטיביות, ג'יי לנו וגם וופי גולדברג סובלים מדיסלקציה, המיליארדר ריצ'ארד ברנסון ואף היזם השוודי שהקים את איקאה, כל אלה סובלים מדיסלקציה, כמו גם מייסד אפל, סטיב ג'ובס, ויש עוד דוגמאות לרוב. חשוב להסביר לילד שהליקויים שלו, לא רק שלא ימנעו ממנו להצליח (כפי הדוגמאות שפורטו), אלא אף ייתכן שיעזרו לו להצליח!

  • ילד הסובל מליקויי למידה משקיע יותר מאמץ על מנת להגיע לתוצאות בתחומים שבהם הוא חלש, אך הפער שעליו להשלים לעתים מהווה מניע להניף אותו למעלה ולהביא אותו לידי הצלחה.


  • תנו לילדכם חיזוק, החמיאו לו שוב ושוב על חוזקותיו ועודדו אותו בתחומים שבהם הוא חלש. הדברים שבאמת חשובים להתפתחות ילדכם, כמו כל ילד אחר, הם אהבה, קבלה ותמיכה שתעניקו לו כהוריו. מה שבעיקר עזר לי לצלוח את מערכת החינוך הייתה העובדה שהוריי תמכו בי. הם מעולם לא כעסו על הציונים הנמוכים שלי בבית הספר והם הקפידו להדגיש כל הזמן כי האחריות על הלימודים היא שלי בלבד.


  • צריך לזכור כי בעולם המודרני, האקדמיה המסורתית הולכת ומאבדת מחשיבותה. היום האפשרויות להצליח במגוון תחומים שאינם אקדמיים, כמו יזמות, אמנות, ספורט ותחומים נוספים, מסתמכת על נחישות, התמדה, ניסיון מקצועי וכישרון טבעי.


  • ילדים הסובלים מליקויי למידה יוכלו להשלים את לימודיהם בקלות יחסית לאחר שירותם הצבאי; אז הם יהיו בוגרים ובעלי משמעת עצמית מספקת על מנת לשבת וללמוד – לכן לא צריך להילחץ לאור קשיים שבהם נתקל הילד במסגרת מערכת החינוך. 


  • כיום (בשונה מאשר בעבר) גם מערכת החינוך הציבורית מכירה בליקויי למידה, אלא שהיא מחייבת את ההורים לעשות הכול על מנת לקבל הכרה בכך; לשלוח את הילד לאבחונים, ולהוציא הקלות בלימודים ובמבחנים. במידה שידכם משגת, ניתן לרשום את ילדיכם למסגרות לימודיות חלופיות וליברליות יותר (כגון בתי ספר דמוקרטיים), המאפשרות לכל ילד להביא לידי ביטוי את העדפותיו וחוזקותיו. מסגרות מסוג זה מורידות את הלחץ מהילד ומאפשרות לו לחיות בשלום עם עצמו, להיות מאושר יותר ואפילו לפרוח בבית הספר.


  • לילדים הסובלים מליקויי למידה יש את הפוטנציאל להצליח - הם בדרך כלל יהיו וירטואוזים ויפתחו יכולות גבוהות וטריקים חברתיים שיעזרו להם להתגבר על מטלות קשות על מנת להסוות את מוגבלותם מהסביבה.


  • יש לזכור וגם להסביר לילדכם - למרות הדמיון בין בני האדם, בסופו של דבר כל אדם שונה מחברו ויש משהו מרתק בלהיות אינדיבידואל, שונה ומיוחד. ילד שיהיה גאה במי שהוא, יהיה ילד שמח ומאושר למרות הקשיים שעמם הוא נאלץ להתמודד.