דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

חופש גדול מלקויות הלמידה - עצות לחופשה נעימה

חודשי הקיץ הם הזדמנות מצוינת עבור ילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז - לצאת לחופש מהלקות שלהם ופשוט להנות, כי מגיע להם. כך תעזרו להם לעשות זאת. בקרב כל המשפחות, באשר הן, החופש הגדול ללא פעולות השיגרה (גן, בית ספר, חוגים) – משול ל"סיר לחץ". עבור משפחות עם ילדים עם ליקויי למידה, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות התנהגות וצרכים מיוחדים מסוגים שונים - ההתמודדות קשה ומורכבת יותר מהרגיל.

"אנו ממליצים לזכור שמדובר בחופשה עבור הילדים במלוא מובן המילה", מציעה ד"ר מלי דנינו, מנכ"לית אגודת ניצן. "ילדים עם צרכים מיוחדים חווים קשיים בהתמודדות עם המשימות האקדמיות לאורך שנת הלימודים. מעבר לכך, מחקרים מעלים כי לילדים עם לקויות למידה והפרעות קשב גם קשיים חברתיים ורגשיים רבים יותר מאשר אלו של ילדים ללא קשיים מיוחדים. כלומר, שנת הלימודים עבור הילדים הללו לוותה בהתמודדות לא קלה. כעת, כשמגיע החופש הגדול, זה הזמן למנוחה ולמילוי מצברים לקראת השנה הבאה. אם יש מבחן קיץ אליו צריך להתכונן או משימה ממוקדת, כדאי לתחום זמן הכנה ולהותיר פרק זמן ארוך יחסית של חופש".

כעת, כשהגדרנו את החופש הגדול כזמן לחופשה, ממליצה דנינו לקבל החלטה משפחתית משותפת כי החופש יהפוך לחוויה משפחתית מעצימה. זאת הזדמנות לחזק את הקשר הורה–ילד בלי שנושאים כמו: לימודים, שיעורים, מבחנים, הישגים, מעיבים על מערכת היחסים בין ההורים לילדים. בימים רגילים, בני המשפחה עסוקים בשגרת היומיום ואילו בחופש הגדול ניתן לעשות דברים שבדרך כלל איננו עושים ביחד. 

שמשלדבר עם הילדים
עד כמה אנחנו באמת מדברים עם הילדים שלנו? פעמים רבות התשובה לשאלה זו תהיה כמעט ולא. השיחות שהורים מנהלים עם ילדיהם קשורות לרוב לבית הספר ולתפקודם בו. שיחות אלה על פי רוב גם מתנהלות כמונולוג – ההורה נואם, מסביר, מבהיר ואילו הילד מקשיב.

והנה, אין לימודים. זוהי הזדמנות מצוינת לשדרג את מערכת היחסים. לבלות זמן רב יותר יחד ולשוחח עם הילדים: למשל, לשאול את הילד מה הוא אוהב לעשות, מה קל לו, מהם החלומות שלו, מה היה מאחל לעצמו לקראת השנה החדשה, איך הוא מסכם את השנה שחלפה, מה היה לו קשה? כדאי לנסות ללמוד את צורת המחשבה של הילד ולהקשיב לו באמת, בלי שיפוטיות ובלי ביקורת. ככל שהילד יאמין יותר כי הוריו רוצים באמת ובתמים להקשיב לו וכי דעתו חשובה בעיניהם, כך יעז להביע את מחשבותיו הכמוסות יותר ויראה בכם כתובת לפניותיו. 

שמשפעולות אהובות עליהם
זוהי הזדמנות לנצל את הזמן לביצוע פעילות שבדרך כלל כהורים אין לנו זמן להתפנות אליה. כך לדוגמא, אמא לילד בן 8 עם לקות חברתית, שמתקשה בהבנת סיטואציות חברתיות, דיווחה למומחי אגודת ניצן כי היא לא הבינה מדוע בנה צופה שוב ושוב בשידורים החוזרים של תכנית הריאליטי "הישרדות". היא תהתה מה בנה מוצא בתכנית הזו ואפילו כעסה על השעות הרבות שהוא מבלה בצפייה בה.

בימים האחרונים, החליטה לצפות יחד איתו באחד הפרקים ובעקבות כך למדה מהו ערך התכנית עבורו. בעקבות הצפייה המשותפת הם עמדו על משמעותה של בגידה בין חברים ודיברו על המונח "לתקוע סכין בגב" ופרשנותו. האם הבינה כי דרך התכנית לומד בנה לפרש סיטואציות חברתיות, לומד טכניקות כיצד להסתדר בתוך קבוצה חברתית מאתגרת ולמעשה הוא מבין דרך התכנית הישרדות חברתית מהי.

באופן דומה, אפשר לשחק עם הילד במשחק מחשב שאהוב עליו, ולנסות להבין מה הוא אוהב במשחק, להביע התעניינות ולשאול שאלות. בדרך זו אנו מתחברים לגיבורי התרבות של ילדינו, מכירים אותם ומבינים טוב יותר את עולמם. מכל תכנית טלוויזיה, מכל משחק או משחק מחשב, אפשר להפיק תכנים ללמידה ולשיחה, שיעשירו ויעמיקו את הקשר בינינו לבין ילדינו. 

שמשלאפשר לילדים לבטא יצירתיות

זו ההזדמנות לארגן מחדש של הבית, בסיוע הילדים. ייתכן ולילדים יהיו פתרונות מוצלחים ויצירתיים משלנו לארגון מחודש של מערכת הרהיטים בסלון, של קביעת מיקום שולחן האוכל, הטלוויזיה ואפילו של סידור הארונות.

כמו כן, זו הזדמנות מצוינת לחשיבה מחודשת על חלוקת הנטל בעבודות הבית ועל מעורבות הילדים בתפעול הבית. אפשר לתת לילדים להתנסות כל יום בביצוע מטלה אחרת, כדי שיוכלו לבחור את המטלה האהובה עליהם. בכלל, ניתן להפוך את עבודות הבית לחוויה. לנקות ולסדר את הבית יחד, תוך השמעת מוסיקה שהילדים אוהבים וגם לבשל יחד עם הילדים או להתנסות בהכנת מתכונים חדשים. 

שמששמירה על שיגרה
דווקא בתקופה זו, חשוב להשתדל ולשמור על שגרת יום קבועה של קימה, פעילות משותפת, זמן למנוחה, זמן מוקצב לצפייה בטלוויזיה וזמן משחק במחשב וכמובן שעת הרדמות סבירה. השמירה על שיגרה קבועה, פחות או יותר, מאפשרת המשך התארגנות מתוכננת בבית וחשובה להגברת תחושת השליטה, עבור הילדים ועבור ההורים. שיגרה קבועה תורמת לאווירה בה ההתרחשויות צפויות פחות או יותר, חוץ מאלה עליהן אין לנו שליטה.

גם אם שיגרת היום משתנה בחופש הגדול, ניצור שיגרה חדשה בה ברור לכולנו איך מתנהל סדר היום ומה מצופה מכל אחד מבני הבית. 

שמשהידוק הקשר עם המשפחה המורחבת
החופש הגדול הוא הזדמנות מצוינת לחזק את מערכת היחסים עם המשפחה המורחבת. בתוך שיגרת היומיום פעמים רבות אין לנו זמן פנוי להתראות עם בני משפחה מדרגה רחוקה יותר וכעת בחופש הגדול, כולם פנויים להיפגש ושמחים למצוא את ההזדמנות להעביר זמן פנוי יחדיו. זו הזדמנות טובה עבור ילדכם לתרגל את מיומנויותיו החברתיות בסביבה בטוחה ומכילה, ללא חשש פן חבר זה או אחר ידחה אותו. בתוך המשפחה אנחנו מרשים לעצמנו להתנהג בטבעיות רבה יותר וגם להיות סלחניים אחד כלפי השני. זו הזדמנות נהדרת עבור ילדכם לרכוש בטחון ולשכלל את כישוריו החברתיים. 

שמש נסיעה לחופשה
במידה ומתוכננת נסיעה לחופשה משפחתית, ניתן לשתף את הילד בתכנון לקראתה: להסתכל יחדיו באתרי אינטרנט של בתי מלון, להציג בקול רם מהם השיקולים לבחירה בבית מלון כזה או אחר, כולל שיקולים כספיים. זו הזדמנות מצוינת עבור ילדכם לתרגל יחד אתכם כיצד אנו מרכזים את היתרונות והחסרונות של כל אפשרות בחירה וכיצד בוחרים בין חלופות שונות.

כשמתארגנים לנסיעה, אפשר לשתף את הילדים בתכנון רשימת החפצים שניקח ואפילו באריזת המזוודות. לילדים עם קשיים בכישורים הניהוליים, שבאים לידי ביטוי גם בהתארגנות ובתכנון, יכולות משימות אלה לסייע מאד. עזרו לילד להבנות את התהליך, למדו אותו כיצד בוחרים מה לקחת איתנו לנופש, הטילו עליו אחריות על אריזת חפציו שלו, לדוגמה בגדים, וסדרו יחד איתו את המזוודה – מה מניחים קודם ומה אחרי, איך דואגים שיהיה מקום לכל מה שאנו רוצים לקחת וכן הלאה. 

שמשניהול יומן החופש הגדול
כדאי לעודד את הילדים לכתוב בזמן החופש. יומן אישי, שכותבים יחד, ישפר את יכולות ההבעה שבכתב מחד ואת התקשורת הבין-אישית מאידך. ניתן לשלב ביומן זה צילומים מהחוויות בחופש או הוספת מזכרות ותזכורות מוחשיות, כמו: צדפים וגלויות. וכמובן שהיות ואנו חיים בעידן המחשבים, ניתן לעשות פעילות זו על גבי המחשב. קיימים פורמטים יפים של אלבומי תמונות באינטרנט, אותם אפשר לרתום למטרה זו. 

שמשקריאה
חשוב להמשיך ולקרוא ככל האפשר. ועכשיו, כשיש קצת יותר זמן, ניתן לחזור להרגל הישן של קריאה משותפת לפני השינה. ההורים מקריאים לילדים והילדים להורים, כל אחד מקריא עמוד / פיסקה, לפי היכולת. אפשר שכל אחד יקריא תפקיד אחר של הגיבורים המופיעים בסיפור ואף להמחיז זאת. אפשר לבקש מהילדים הגדולים להקריא לילדים הקטנים, ואם ניתן, גם להפך.

שמשאפייה ובישול
מטלות אלו הינן שמחה וכיף. וגם קצת לכלוך. התוצאה היא מאכלים טובים האהובים על כולם, שנעשו ביחד בשיתוף. ומבחינה חינוכית, יש בבישול ואפיה הרבה חשבון: חישובים, מדידות וכד'. כמו כן, יש גם אסטרטגיות התמודדות עם מטלות מורכבות: מילוי הוראות, קביעת סדר עדיפויות, החלטה מה חשוב יותר ומתי, השגחה על הזמן החולף ועוד. ולבסוף, גם לצד היצירתי יש מה לומר: קישוט המוצרים, עריכת השולחן, קיפול המפיות בצורה יצירתית וכד'.

שמשציור ופיסול
בעזרת אמצעים פשוטים, ניתן לעשות בבית כל מיני פעילויות יצירתיות מיוחדות. ציור וצביעה לא צריכים להיות שמורים רק למורה לאומנות. ניתן לפסל בגבס או בפימו שזה קל ופשוט. יש הרבה מאוד משחקים לתחום היצירה הביתית בעלות סבירה. גם ענף החנויות של "עשה זאת בעצמך" או חרוזים שונים ומשונים פורח לאחרונה. 

שמשולתלמידים המתקשים
גם הם זקוקים לחופש ואולי אף יותר מכל השאר, אבל בכדי לפתוח את השנה ברגל ימין, כדאי להציע להם להתחיל להיזכר בלימודים באופן פעיל שבועיים-שלושה לפני תחילת שנה"ל. במידה ויש מורה פרטי/ת אולי כדאי להתחיל להיפגש כדי שיחזרו על החומר שנלמד בשנה שעברה (במיוחד באנגלית ומתמטיקה). כדאי להתוודע לתוכנית הלימודים, לקרוא קצת מהסיפורים / פרקים שבהם יתחילו את השנה במקצועות רבי המלל כמו תנ"ך, ספרות והיסטוריה. ובקיצור, לנסות לחבב עליהם את השנה הקרובה, כדי שתתחיל ברגל ימין. 

שמשיום חופש להורים
רעיון המאפשר להורים פסק זמן וחידוש כוחות נפשיים ופיזיים, הוא יום כיף לילדים בבית חברים. המדובר ברוטציה בין ההורים. בתקופת מיתון כלכלי לפעילות זו יתרונות רבים: הילד נהנה מאינטראקציה חברתית ואילו ההורה מחדש את מאגר כוחותיו. יום בילוי זה הרבה יותר זול מפעילויות אלטרנטיביות ומאפשר גיוון בשגרת החופש.

 


לכתבה המקורית באתר ynet לחץ כאן.