דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

החזרה ללימודים לאחר מבצע צוק איתן - עצות חשובות להורים



שנת הלימודים נפתחה, אולם השנה, בשונה משנים קודמות, החזרה אינה פשוטה לכולם. החופש הגדול הינו הזדמנות מצוינת למנוחה ולמילוי מצברים, אולם השנה מבצע "צוק איתן" העמיד את ילדינו מול מציאות אליה היה צריך להסתגל במהרה: התכנסות בבתים, כניסה למרחבים מוגנים, רעשי אזעקות, פיצוצים ויירוטים, תחושות של חוסר ודאות וחששות מפני המחר. לקראת החזרה ללימודים בצל אירועי המלחמה שעדיין ממשיכים "להדהד" בתוכנו, ריכזנו עבורכם ההורים מספר עצות חשובות.

ערנות מוגברת
היו סבלנים לתגובות של ילדכם. היו מודעים לכך שרעשים שונים, אפילו רעש של טריקת דלת יכולים לשחזר את החוויה הלא נעימה שחוו. חשוב לזכור שילדים שונים מגיבים באופנים שונים. אצל ילדים עם הפרעת קשב התגובה עלולה לעיתים לבוא מאוחר יותר, וערנות תסייע לכם להתערב מבעוד מועד.
ובהקשר לביה"ס- רצוי לעקוב אחר ההסתגלות המחודשת למסגרת הלימודית ולוודא שלא מתעוררים קשיים מיוחדים שלא נצפו בעבר. קושי רגשי עלול להשפיע על התפקוד הלימודי ותוצאותיו יבואו לידי ביטוי רק מאוחר יותר בהישגים המדווחים בעת יום ההורים או לעיתים רק בתעודה.
שיחה עם הילד חשובה. שימו לב- האם הוא הולך בשמחה לביה"ס? הקשיבו לו- מה הוא מספר כשהוא חוזר?

סיוע בהתארגנות ובתכנון
חופשה פרושה שבירת שיגרה. ילדים עם הפרעת קשב זקוקים לסדר יום ושגרה יותר מכל ילד אחר. ילדים אלו יתקשו להתמודד עם תחושת חוסר הודאות המאפיינת שבירת שגרה. בקיץ האחרון תחושת העמימות התעצמה. דיווחי החדשות ועימם הנחיות פיקוד העורף המשתנות מרגע אחד למשנהו חיזקו את תחושת חוסר הוודאות. זהו הזמן להחזיר לילד את תחושת הביטחון שאבדה בתקופה האחרונה. הגדרת סדר יום הכולל זמנים קבועים לפעילויות, בניית שגרה באמצעות פעולות התנהגותיות קבועות המתבצעות בזמנים קבועים- כל אלה יחזקו את תחושת הביטחון אצל הילד.
הקפידו על מנוחה, שעות שינה ותזונה- רבים מן הילדים נאלצו לבלות את רב חופשת הקיץ מול מסכי המחשב והטלביזיה. כעת, השתדלו לצמצם ככל האפשר את שעות הצפייה. ילדים היושבים שעות ארוכות מול מסך המחשב והטלוויזיה, שהולכים לישון בשעות מאוחרות או שישנים שינה לא רצופה, יתקשו לגייס אנרגיה ללמידה. גם לאכילה לא מסודרת המפוזרת לאורך כל היום ולסוג המזון, השפעה על חיוניות וערנות. הכנסת הרגלי חיים בריאים ומסודרים מגבירה את היכולת למאמץ ממושך ולמיקוד קשב.


נוכחות הורית או מבוגר אחר
כשהילד מגלה קושי, נוכחות הורית תוכל לעזור. ילדים רבים מתקשים "להתניע" את החזרה ללימודים ומתעקשים שההורה ישב לידם בעת הכנת השיעורים. ואכן הנוכחות של דמות משמעותית, מדרבנת ומסייעת, מבטיחה שהתוצאות לא תהיינה מאכזבות. מומלץ להורים להיענות לבקשה ובהדרגה לצמצם את נוכחותם: לשבת על-יד ולעודד, לשבת במרחק מה באותו חדר ולעסוק במשהו אחר, להציץ על הילד כל כמה דקות ולעודד.

 

להאיר את הכוחות
תחילת שנה זהו הזמן בו ילדים זקוקים לתמיכה שלנו כהורים יותר מתמיד. על מנת להעניק לילדנו את התמיכה לה הוא זקוק נסו לראות את כישרונותיו באור אחר, מבלי שחולשותיו יאפילו עליהם. השתדלו לטעת בילד תקווה. הסבירו לו כי הקשיים עימם הוא מתמודד כיום בלמידה אינם עומדים בסתירה ליכולת שלו להצליח והדגישו את היכולות ה"אחרות" המפצות שמעניקות לו יתרון על פני אחרים כגון חשיבה יצירתית, מכוונות, עקשנות, הבחנה בפרטים רבים בו זמנית.
תנו לילדכם לבחור מה הוא רוצה ללמוד השנה ובאילו חוגים להשתתף. ההשקעה בחוזקות יעצימו את ביטחונו העצמי וישמשו עבורו מנוף להתמודד עם הקשיים אותם הוא חווה בלמידה.
האמינו בילדכם ותנו מקום לשונה ולייחודי הטמון בו, כי אולי ממנו יצמח המנהיג, היזם, המצביע, הממציא, או עורך הדין הבולט בדור הבא- ימים יגידו...