דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

דו"ח מספר 2 של מדד לקויות הלמידה בישראל, מרץ 2009

נערך ע"י מכון המחקר "סמית קלקא מחקרים יישומיים" בשיתוף ד"ר איריס קלקא

 

הדו"ח נערך על בסיס מדגם מייצג ייעודי של אוכלוסיית ההורים בארץ לילדים בגילאי 6 – 18.

 

סיכום
75% מההורים מכירים לפחות ילד או מבוגר אחד שיש להם לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז.
תפיסת מחצית מההורים היא כי לילדים אלו סיכוי נמוך יותר להצליח בלימודים. 
בדומה לממצאי הסקר שנערך ביולי 2007, בכשליש מבתי האב יש לפחות ילד אחד עם לקות למידה או הפרעת קשב. 
כמחצית מההורים ביצעו אבחון לילדם כאשר בכשני שליש מהמקרים האבחון איתר בעיית קשב או לקות למידה.
בדומה לסקר הקודם,  40% מהורים מרגישים שחסרים להם כלים להתמודד עם בעיות אלו ובמיוחד כלים בתחום הדידקטי.

 

סיוע בית הספר 
רק שליש מההורים לילדים עם בעיית קשב או לקות למידה ציינו כי בית הספר מסייע לילד להתמודד עם קשיי הלמידה. בנוסף, בכשני שליש מהמקרים, בית הספר לא נותן הסבר לילד או להורה על משמעות הבעיה.

ילדים עם בעיות קשב וריכוז ולקויות למידה מפתחים יותר בעיות רגשיות וחברתיות. שביעות רצון ההורים מטיפול בית הספר בבעיות אלו בינונית – נמוכה. 

 

פירוט הממצאים

האם יש בבית ילדים בגיל 6 עד 18? אם כן, כמה?

 

 כלל המדגם

 יש ילד אחד בגיל זה

32% 

יש 3-2 ילדים

56%

יש 4 ילדים ויותר 12%

בני כמה הילדים? ומה מינם? (אפשרי מס' תשובות לכן מסתכם ביותר מ 100%)   

כלל המדגם 

גיל הילדים  

12% 

6

18%

7

14%

8

15%

9

18%

10

18%

11

23%

12

15%

13

16%

14

19%

15

17%

16

17%

17

12%

18

הכרות עם ילדים ומבוגרים שיש להם לקויות למידה

האם את/ה מכיר באופן אישי ילדים או בוגרים שיש להם לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז או קשיי הסתגלות בבית הספר? (הכוונה לבני משפחה, מכרים, שכנים וכו') 

 

יוני 2008
כלל המדגם

יולי 2007
כלל המדגם

לא שמע/ה על תופעות אלו 

7%

 8%

שמע/ה על התופעות אך לא מכיר/ה מישהו כזה 

18%

 23%

סה"כ מכיר ילד או מבוגר עם תופעות אלו

75%

69%

שמע/ה ומכיר/ה לפחות ילד/ה אחד עם תופעות אלו 47% 44%
שמע/ה ומכיר/ה לפחות מבוגר/ת אחד עם תופעות אלו 4% 3%
שמע/ה ומכיר/ה ילד/ה ומבוגר/ת / מספר אנשים עם תופעות אלו 24% 22%

מרבית ההורים (75%) מכירים לפחות ילד או מבוגר אחד עם לקויות למידה או הפרעות קשב.

רק 7% ציינו כי כלל לא שמעו על התופעה ו- 18% ציינו כי שמעו אך לא מכירים מישהו עם תופעות אלו. 

בהשוואה לשנה שעברה – רמת ההכרות נותרה גבוהה ואף עלתה במעט (על גבול המובהקות).

 

שיעור בתי אב בהם יש לילדים קשיים בהכנת שיעורי בית או קשיים התנהגותיים 

האם לאחד או יותר מילדיך יש כיום קושי משמעותי בהכנת שיעורי בית? (הכוונה לקושי במידת הנכונות והרצון לגשת להכנת השיעורים או קושי ביכולת הריכוז בזמן ההכנה) אם 'כן' באיזה גיל הילד?

 

כלל המדגם

בקרב הורים לילדים ללא לקות למידה או הפרעת קשב
(69%)

בקרב הורים לילדים עם לקות למידה או הפרעת קשב 
(31%)

לאף ילד/ים אין קושי שכזה

67%

88%

23%

 סה"כ 33% 12% 77%
6 2% 1% 2%
7 3% 1% 6%
8 2% 1% 6%
9 4% 1% 10%
10 3% 1% 7%
11 5% 2% 12%
12 5% 1% 15%
13 3% 1% 7%
14 3% 0% 9%
15 3% 1% 6%
16 4% 2% 9%
17 2% 1% 4%
18 2% 1% 5%

 

בשליש מבתי האב יש לפחות ילד אחד שיש לו קושי משמעותי בהכנת שיעורי בית. הקושי קיים במידה שווה בכל הגילאים.  

האם לאחד או יותר מילדיך יש קשיים התנהגותיים בכיתה?  אם 'כן' באיזה גיל הילד?

 

כלל המדגם

בקרב הורים לילדים ללא לקות למידה או הפרעת קשב (69%)

בקרב הורים לילדים עם לקות למידה או הפרעת קשב 
(31%)
 

לאף ילד/ים אין קושי שכזה

89%

94%

77%

7

1%

0%

 
8 1% 0% 1%
9 1% 1% 2%
10 2%   2%
11 2% 1% 3%
12 1% 1% 4%
13 1%   2%
14 1% 0% 2%
15 2%   2%
16 1% 1% 4%
17 1% 0% 2%

 

ב- 11% מבתי האב יש לפחות ילד אחד שיש לו קושי התנהגותי בכיתה. הקושי קיים במידה שווה בכל הגילאים. 

שיעור בעלי לקויות למידה והפרעת קשב

האם לאחד או יותר מילדיך יש, לפי מיטב הבנתך, לקויות  למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז? ( ADHD, ADD ) 

 

יוני 2008

כלל המדגם

יולי 2007

כלל המדגם

לאף ילד/ה

68%

66%

סה"כ יש לקות למידה 32% 34%
לילד/ה אחד / אחת 24% 24%
לשני ילדים 6% 8%
לשלושה ילדים 1% -
אחר, מסרב/ת לענות  1% 2%

     

 גיל הילדים

 

ילד/ה

בן 6

 

7

 

8

 

9

 

10

 

11

 

12

 

13

 

14

 

15

 

16

 

17

 

18

 

לאף ילד/ה

 74%

 65%

 73%

 60%

 73%

 55%

 61%

 61%

 68%

 74%

 61%

69%

59%

סה"כ יש לקויות למידה

26%

35%

27%

40%

27%

45%

39%

39%

32%

26%

39%

31%

41%

לילד/ה אחד / אחת

19%

25%

21% 27% 20% 39% 27% 22% 24% 14% 30% 18% 26%

ל-2 ילדים

6% 10% 4% 12% 7% 4% 9% 17% 5% 8% 8%

 

9%

11%

ל- 3 ילדים

    2%       2%   2% 3%     4%

מסרב/ת לענות

      2%   1% 1%   2% 1% 2% 3%  

 

בשליש מבתי אב יש לפחות ילד אחד עם לקות למידה או הפרעת קשב.

בסה"כ אין הבדל לפי גיל, בגילאי 9, 11  מעט יותר. 

אין הבדל בהשוואה לשנה שעברה. 

 

איפיון דמוגרפי

כן 

לא   

 47%

53%

 כלל מדגם

 

 39%

60%

 עד 35

 גיל ההורה

 47%

 53%

 40 - 44

 53%

 47%

 45 - 49

 47%

 53%

 50+

58%

41%

 עד תיכונית מלאה

 השכלה

41%

59%

 על תיכונית ואקדמאית

54%

46%

 חרדי ודתי

 דתיות

46%

54%

 מסורתי

44%

46%

חילוני

51%

48%

 מתחת לממוצע

 ההכנסה

50%

50%

כמו הממוצע 

42%

 58%

מעל לממוצע

 41%

59%

 אזור חיוג 02

 אזור חיוג

48%

52%

 אזור חיוג 03

51%

48%

 אזור חיוג 04

38%

62%

 אזור חיוג 08

57%

43%

 אזור חיוג 09

בתי אב בהם יש יותר ילדים עם לקות למידה או הפרעת קשב: 

חרדים ודתיים יותר מחילוניים

מאזור חיוג 02 יותר מאשר מאזור 08 ו- 09.  

 

סיוע בית הספר 

הורים לילדים שסבורים כי לילדם יש קשיי למידה ו/או הפרעת קשב נשאלו: האם בית הספר מסייע לילד להתמודד עם קשיי הלמידה ? 

שליש מההורים לילדים עם לקות למידה ציינו כי בית הספר מסייע לילדם להתמודד עם קשיי הלמידה, 38% ציינו כי בי"ס מסייע במידה מועטה או כלל לא מסייע.  

 

אבחון 

האם בצעת אי פעם לאחד מילדיך אבחון לאיתור לקות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז?  

יוני 2008
בקרב הורים לילדים שלא סבורים כי לילדם יש לקות למידה (32%)
 

 

 יוני 2008
בקרב הורים הסבורים כי לילדם יש לקות למידה (32%)

 

 יולי 2007
כלל המדגם

יוני 2008
כלל המדגם 

 
 

 27%

 90%

 46%

 47%

 כן

 73%

 10%

 54%

 53%

 לא

 

 האם בצעת אבחון בשנה האחרונה?

 

בקרב הורים שבצעו אבחון (47%)

כן

37%

לא 63%

 

 

 

 

 


שליש מאלו שביצעו אבחון ביצעו אותו השנה.

 

האם האבחון זיהה שלילד יש הפרעת קשב ו/או לקות למידה ?

 

 בקרב הורים שבצעו אבחון

(47%)

 % מכלל המדגם

כן

 67%

31%

לא

30% 

14% 

לא עברו אבחון 

3% 

2%

לא עברו אבחון 

-

53%

 

 

 

 

 

 

 

 שני שליש ממבצעי האבחון (המהווים שליש מכלל בתי האב) דיווחו כי האבחון זיהה כי לילד יש הפרעת קשב או לקות למידה. 

לא נמצאו מאפיינים דמוגרפים למעט שיעור נמוך יחסית של אבחון בבתי אב באזור חיוג 09. 

 

תפקוד בית הספר 

האם בית הספר נתן לילד הסבר על המשמעות של לקות הלמידה ו/או של הפרעת הקשב והריכוז?

במרבית המקרים בהם אבחון מזהה הפרעת קשב או לקות למידה אצל הילד, בית הספר לא נותן הסבר לילד על משמעות הבעיה. רק ב- 18% מהמקרים בהם האבחון זיהה הפרעת קשב או לקות למידה, בית הספר מסביר לילד על משמעות הממצא באבחון.

 

האם בית הספר נתן לך הסבר על המשמעות של לקות הלמידה ו/או של הפרעת הקשב והריכוז?

ב- 20% מהמקרים בהם האבחון זיהה הפרעת קשב או לקות למידה בית הספר מסביר להורה על משמעות הממצא באבחון.

 

האם נפגשת בשנת לימודים זו עם הפסיכולוג של בית הספר או של מערכת החינוך המקומית?

 

בקרב הורים שבצעו אבחון (47%)

בקרב הורים שהאבחון זיהה הפרעת קשבאו לקות למידה (31%)

כן 35% 41%
לא

64%

58%

מסרב 1% 1%

 

 

 

 

 

 

 

האם התעוררו בשנה האחרונה בעיות ריגשיות לילד? 

בקרב הורים שלא ביצעו אבחון (49%) 

בקרב הורים שהאבחון לא זיהה הפרעת קשב או לקות
למידה (14%)

 

בקרב הורים שהאבחון זיהה הפרעת קשב או לקות
למידה (31% )
 

כלל המדגם 

 
 

 11%

21%

50%

 27%

 כן

88% 

77% 

50% 

73% 

 לא

1% 

2% 

-- 

1% 

 מסרב

 

 

 בקרב הורים לילדים ללא לקות למידה או הפרעת קשב (69%) 

בקרב הורים לילדים עם לקות למידה או הפרעת קשב (31%)

כן

 16%

 50%

לא

83% 

 50%

מסרב

1% 

 

אצל מחצית מהילדים בעלי הפרעת קשב או לקות למידה התעוררו השנה בעיות ריגשיות. 

 

האם את/ה מרוצה מהאופן שבו מסייע בית הספר לילדך, כאשר מתעוררות בעיות ריגשיות?

 

בקרב הורים לילדים שהתעוררו אצלם בעיות רגשיות

(27%)

 

 12%

 מרוצה מאד

31% 

מרוצה 

14% 

לא כל כך מרוצה 

33% 

כלל לא מרוצה 

9% 

לא יודע 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

האם התעוררו בשנה האחרונה בעיות חברתיות לילד?

בקרב הורים שלא ביצעו אבחון
(49%) 

בקרב הורים שהאבחון לא זיהה הפרעת קשב או לקות למידה
(14%)

 

בקרב הורים שהאבחון זיהה הפרעת קשב או לקות למידה
(31%)

 

 כלל המדגם 

 

 

 6%

14%

24%

 14%

 כן

94% 

86% 

76% 

86% 

 לא

   

 בקרב אלו שהתעוררו אצלם בעיות רגשיות

(27%)
 

 13%

 מרוצה מאד

23% 

מרוצה 

29% 

לא כל כך מרוצה 

36%

כלל לא מרוצה 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 


האם יש בבית הספר מישהו שאיתו יכול ילדך להיוועץ או להפנות שאלה, כאשר משהו מציק לו? 

בקרב הורים שלא ביצעו אבחון
(14%) 

בקרב הורים שהאבחון לא זיהה הפרעת קשב או לקות למידה
(14%)

 

בקרב הורים שהאבחון זיהה הפרעת קשב או לקות למידה
(31%)

 

 כלל המדגם 

 
 

79%

75%

75%

76%

יש

18% 

20% 

20% 

18% 

אין

4% 

5% 

5% 

6% 

 לא יודע

  

 

בקרב הורים לילדים ללא לקות למידה או הפרעת קשב (69%) 

בקרב הורים לילדים עם לקות למידה או הפרעת קשב (31%)

יש

78%

73%

אין

16%

23%

לאיודע

7%

 5%

 

 

 

 

 

 

 

 

מרבית ההורים מדוחים כי יש בבית הספר מישהו איתו הילד יכול להיוועץ כשמשהו מציק לו.

כלים להתמודדות ההורים עם קשי למידה והפרעות קשב

האם את/ה מרגיש/ה שחסרים לך כלים או ידע על מנת לסייע לילדך להתמודד עם קשיי הלמידה ו/או הפרעות הקשב והריכוז של ילדך?

36% מההורים ציינו כי חסר להם מידע שיסייע לילדם להתמודד עם קשיי הלמידה או הפרעת הקשב של ילדם. 

שיפור קל בלבד בהשוואה לסקר שנערך ב- 2007. 

באילו תחומים בעיקר חסרים לך כלים או ידע ?

בקרב הורים שחסר להם מידע
(27%)

 
 

 53%

בתחום הדידקטי/ טכני  (אסטרטגיית למידה /  מיומנויות למידה)

 39%

בתחום הרגשי שלך (כיצד להתמודד עם תסכולים וכעסים שלך בעקבות המצב)

 44%

בתחום הרגשי של הילד/ה

 16%

בתחום המוטורי/ קורדינאציה עדינה/ כיצד לשפר את היכולת הביצועית שלו 

 5%

בתחום הפרמקולוגי/ הטיפול התרופתי 

 8%

לא יודע/ת / אין דעה     

 8%

אחר 

 3%

לא יודע/ת / מסרב/ת לענות

התחום העיקרי בו ההורה מרגיש שחסר לו מידע הוא התחום הדידקטי, התחום השני הוא התחום הרגשי של הילד ואחריו התחום הרגשי של ההורה.    

  ולגבי שנת הלימודים הבאה: לפי הערכתך באיזו מידה יצליח ילדך להשתלב בכיתה באופן חברתי? 

מרבית ההורים (77%) סבורים כי ילדם יצליח במידה רבה להשתלב בכיתה באופן חברתי. רק 3% ציינו כי ילדם לא יצליח להשתלב.

הורים לילדים עם לקות למידה או הפרעת קשב סבורים מעט פחות כי ילדם יצליח להשתלב (68% לעומת 77%). 

האם לילד עם לקות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז יש אותו סיכוי להצליח בלימודים כמו ילד ללא לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז? 

 

38% מההורים סבורים כי סיכויי ההצלחה דומים, ו- 48% סבורים כי סיכוי ההצלחה נמוכים יותר.

הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז סבורים יותר כי סיכויי ההצלחה דומים ( 46%). 36% מהם סבורים כי סיכויי ההצלחה נמוכים יותר. 

מה רמת המעורבות שלך כיום בכל הנוגע לבית הספר של ילדך? דרג בין  1 ל 5 כאשר 1 פירושו כלל לא ו5 מאד מעורב.

 כלל מדגם

 

 7%

 כלל לא מעורב

 

 9%

 2

17%

 3

 21%

 4

 45%

 5 מאד מעורב/ת

 2%

 לא יודע /ת להעריך

 4.0

 ממוצע בסולם 1 - 5

 4.1

ממוצע בקרב הורים שהאבחון זיהה הפרעת קשב או לקות למידה (31%) 

 

 3.7

לא בצעו אבחון

 

  

רמת מעורבות גבוהה של ההורים, ללא הבדל בין הורים לילדים עם לקות למידה או הפרעת קשב לילדים לבין הורים לילדים ללא הפרעת קשב או לקות למידה (ממוצע 3.9 לעומת 4.1). רמת מעורבות מעט נמוכה יותר בקרב הורים שכלל לא ביצעו אבחון (ממוצע 3.7).

 

שאלות מדד 

יולי 2007 

 יוני 2008

 

 69%

 75%

סה"כ מכירים ילד או מבוגר שיש להם לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז או קשיי הסתגלות (כלל מדגם)

 ---

 33%

שיעור בתי אב בהם יש לילדים קשיים בהכנת שיעורי בית או קשיים התנהגותיים (כלל המדגם)

 46%

 47%

בצעו אבחון לאיתור לקות למידה ו/או הפרעת קשב וריכוז לאחד מהילדים (כלל מדגם)

 44%

 40%

חסרים כלים או ידע על מנת לסייע לילד להתמודד עם קשיי הלמידה או הפרעת הקשב (בקרב הורים שהאבחון זיהה הפרעת קשב או לקות למידה)

 

 50%

 שיעור ילדים עם קשיים רגשיים בקרב לקויי למידה

 

 24%

שיעור ילדים עם קשיים חברתיים בקרב לקויי למידה