דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

מדד לקויות הלמידה של אגודת ניצן, יולי 2007

ממצאים ומסקנות על ידי דר. איריס קלקא

רקע


הסקר בוצע בסוף חודש יולי  2007, בקרב 400 גברים ונשים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית ההורים לילדים בגיל 6 עד 18. טעות הדגימה הינה 5%.  איסוף הנתונים נערך על ידי מכון חנוך ורפי סמית, רמת גן.

על מנת להמנע מסירבול בניסוח, בוצעו מספר קיצורים כדלקמן:


"ילדים עם לקויות" - הכוונה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז ו/ או לקויות למידה. 

"ילדים ללא לקויות"-  הכוונה לילדים "רגילים" ללא הפרעות אלו.

"הפרעות קשב" -  הכוונה להפרעות קשב וריכוז.

 

ממצאים עיקריים ומסקנות
הפרעות קשב וריכוז ו/או לקויות למידה הן תופעות שכיחות באוכלוסייה בישראל ושליש מההורים לילדים בני 6 עד 18 דיווחו כי לפחות אחד מילדיהם סובל מאחת מהן (או משתיהן).

  • רוב מוחלט של ההורים לילדים עם לקויות ביצעו לילד אבחון (87% ביצעו ו- 3% מתכוונים לבצע בקרוב).

  • בסה"כ שוק האבחונים עומד על 46% מההורים לילדים בגיל 6-18.

  • קרוב למחצית ההורים לילדים עם לקויות (שהם כ- 14% מכלל ההורים לבני 18-6) חשים שחסרים להם כלים להתמודד עם הקשיים של ילדיהם, בעיקר בתחום הדידקטי ובתחום הרגשי (שלהם ושל הילדים). הצורך בכלים מורגש יותר בקרב הלא אקדמאים, הדתיים והמסורתיים.
  • קרוב לשני שליש מההורים לילדים עם לקויות הביעו נכונות ללכת לסדנא שתסייע בידם להתמודד טוב יותר עם הבעיות. נכונות גבוהה במיוחד נמצאה בקרב אלו החשים שחסרים להם כלים, אך גם בקרב כמחצית מאלו שאינם חשים בחסרון כלים להתמודדות.  

פירוט הממצאים

1. תדמית הילדים עם הפרעות קשב וריכוז

לשאלה: ככל הידוע לך, האם רמת האינטיליגנציה (מנת המשכל) של ילדים עם לקויות למידה או הפרעות 
קשב וריכוז גבוהה, נמוכה או זהה לזו של ילדים "רגילים"? 

 הורים לילדים עם לקויות

 הורים לילדים ללא לקויות

 כלל המדגם

 רמת האינטיליגנציה

 55%

24%

35%

גבוהה יותר

38% 38% 37% כמו של ילדים רגילים
1%  13% 9% נמוכה יותר
6%  25% 19% לא יודע

הדעה הרווחת בציבור היא כי לקויות למידה והפרעות קשב אינן קשורות באינטליגנציה נמוכה יותר, ואולי אף להפך; בקרב הורים לילדים ללא לקויות, כרבע סבורים שהאינטליגנציה של ילדים עם לקויות גבוהה מזו של ילדים רגילים, לעומת 13% הסבורים שהיא נמוכה יותר ובקרב הורים לילדים עם לקויות היחס הוא 55%  לעומת 1% בהתאמה. 


2. הכרות וחשיפה לתופעות של לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז

 2.1 הכרות עם ילדים או מבוגרים עם לקויות למידה או הפרעות קשב

לשאלה: האם את/ה מכיר באופן אישי ילדים או בוגרים שיש להם לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז או קשיי הסתגלות בבית הספר? 

  • למעלה משני שליש מהציבור מכירים ילדים או מבוגרים הסובלים מלקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז או קשיי הסתגלות לבי"ס. 
  • ההכרות עם ילדים או בוגרים בעלי לקויות למידה או הפרעות קשב עולה עם העלייה בהשכלה.

2.2 האם לילדיך יש לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז

לשאלה: האם לאחד או יותר מילדיך יש, לפי מיטב הבנתך, לקויות למידה או הפרעת קשב וריכוז?

 

  • כשליש מההורים לילדים בני 6-18 ציינו כי לפחות אחד מילדיהם סובל מהפרעות קשב וריכוז או לקויות למידה.

 

אחוז הסובלים מהפרעות קשב וריכוז או לקויות למידה לפי אזור מגורים

  • לא נמצאו הבדלים מובהקים בשכיחות התופעות, לפי אזור המגורים.
  • גם בפילוח לפי משתנים דמוגרפיים לא נמצאו הבדלים, למעט שכיחות גבוהה
    יותר של התופעה בקרב משפחות בעלות הכנסה ממוצעת ומעלה.  
    (כנראה שהמודעות והנגישות לאיבחון נמוכה יותר בקרב בעלי הכנסה נמוכה).

3. זיהוי ואבחון

3.1 ביצוע אבחונים

לשאלה: האם בצעת אי פעם לאחד מילדיך אבחון לאיתור לקות למידה או הפרעת  קשב וריכוז? 

  הורים לילדים ללא לקויות 

(66% מהמדגם)
הורים לילדים
עם לקויות או בעיות קשב
(32% מהמדגם)
 לא בוצע אבחון  76%  
 לא בוצע אך יבוצע בקרוב    3%
 לא בוצע ולא מתכוונים לבצע    10%
 בוצע אבחון לאיתור לקות למידה  12%  32%
 בוצע אבחון לאיתור הפרעת קשב  7%  39%
 בוצע אבחון לשניהם  5%  56%
 אחר / מסרב  -  6%
  • מקרב ההורים לילדים ללא לקויות – כרבע ביצעו אבחון לילדיהם. 
  • הנטייה לעשות אבחון גבוהה יותר באזור חיוג 03 (34% לעומת כ- 20% ביתר האזורים. (לפי משתנים דמוגרפיים אחרים לא נמצאו הבדלים מובהקים). 
  • מקרב הורים לילדים עם לקויות – 87% בצעו אבחון, 3% מתכוונים לבצע ו- 10% לא ביצעו לא מתכונים לבצע.
  • הסיבות לאי ביצוע אבחון (מקרב ההורים לילדים עם לקויות שאינם מתכוונים לבצע אבחון) הן שונות, ולא ניתן להצביע על חסם בולט. 
  • סה"כ  46% מכלל ההורים ציינו כי ביצעו אבחון לאחת מהתופעות (לפחות). 

 סוג האבחון שבוצע והיוזמה לביצוע

  • הורים לילדים "רגילים", שביצעו לילדיהם אבחון, עשו קצת יותר אבחונים לאיתור לקויות למידה מאשר לאיתור הפרעות קשב.
  • יותר ממחצית ההורים לילדים עם לקויות, עשו אבחון גם להפרעות קשב וגם ללקויות למידה. 

     

3.2 זהוי הבעיה

מקרב הורים לילדים ללא לקויות

  • 59% מההורים לילדים "רגילים" שביצעו אבחון, יזמו בעצמם את האבחון  ו- 41% עשו זאת בעקבות המלצה שקיבלו.  
  • אלו שעשו את האבחון בעקבות המלצה, קיבלו את ההמלצה בעיקר מהמורה או מגורם אחר בביה"ס (86% ). 10% קיבלו המלצה משפ"י ו- 5% מגורם פרטי.

מקרב הורים לילדים עם לקויות

לשאלה: מי העלה לראשונה את האפשרות של לקות למידה או בעיית קשב וריכוז?

  הורים לילדים עם לקויות או בעיות קשב (32% מהמדגם)
ההורים 55%
הגן / הגננת 12%
בית הספר 28%
גורמים פרטיים / אחר 5%

ההורים לילדים עם לקויות מגלים מודעות גבוהה לנושא ויותר ממחציתם (55%) דווחו כי הם אלו שחשדו לראשונה שמדובר בלקות למידה או הפרעת קשב וריכוז.

3.3  הגורם המפנה והגורם המאבחן

(חלק זה הופנה רק להורים לילדים עם לקויות)
לשאלה: האם קיבלתם אי פעם הפניה או המלצה מגורם כלשהו לבצע לילד אבחון לאיתור בעיות של לקות למידה או בעיות קשב וריכוז? אם כן, מי היה הגורם המפנה?



קרוב למחצית מההורים לילדים עם לקויות, קיבלו הפנייה או המלצה מהמורה או מגורם אחר בביה"ס, קרוב לשליש לא קיבלו הפניה או המלצה מאף גורם והיתר קיבלו הפנייה מגורם אחר.


לשאלה: כיצד בחרתם /מתכוונים לבחור את המקום לביצוע האבחון?

  הורים לילדים עם לקויות או בעיות קשב שעשו או יעשו אבחון (29% מהמדגם)
המלצת גורמים מביה"ס 40%
המלצה של חברים עם אותה בעיה 22%
המלצת אנשי מקצוע 19%
בדקו באינטרנט / עיתונות מקומית 3%
ידע אישי / הכרות קודמת 10%
אחר 5%

 

4. כלים להתמודדות עם הבעיות

4.1 הצורך בכלים שיסייעו להתמודדות

לשאלה:  האם את/ה מרגיש/ה שחסרים לך כלים או ידע על מנת לסייע לילדך להתמודד עם קשיי הלמידה /  הפרעות הקשב והריכוז של ילדך?

ההורים לילדים עם לקויות נחלקים ב אופן די דומה בין אלו החשים שחסרים להם כלים לאלו החשים שלא.

אלו המציינים כי חסרים להם כלים, מתאפיינים בייצוג גבוה יותר של:

  • לא אקדמאים (54% מהם ציינו כי חסרים להם כלים, לעומת 35% מהאקדמאים).
  • דתיים ומסורתיים (57% לעומת 37% מהחילונים).

לשאלה: באילו תחומים בעיקר חסרים לך כלים או ידע ? (ניתן לציין מספר תשובות,לכן מסתכם ביותר מ- 100%). 

 הורים לילדים עם לקויות או בעיות קשב שחסרים להם כלים (14% מהמדגם)

 בתחום דידקטי  49%
 בתחום רגשי שלך  39%
 בתחום הרגשי של הילד  41%
 בתחום המוטורי  7%
 בתחום הפרמקולוגי  6%

הסיוע העיקרי לו נזקקים ההורים הוא בתחום הדידקטי ובתחום הרגשי (שלהם ושל הילד כאחד).

4.2 הנכונות ללכת לסדנא 

לשאלה: אילו היו מציעים לך להצטרף לסדנת תמיכה בהורים, על מנת שתוכל להתמודד טוב יותר עם בעיות המתעוררות בבית וכדי לתמוך טוב יותר בילד בבית הספר, מה הסיכוי שהיית מצטרף?



הורים החשים שחסרים להם כלים הביעו נכונות גבוהה יותר ללכת לסדנאות :
(78% מהם ציינו סיכוי גבוה או גבוה מאד), אך גם הורים החשים שלא חסרים להם כלים הביעו פתיחות וכמחציתם ציינו סיכוי גבוה שיצטרפו לסדנא שכזו.  

סיוע לילדים עם לקויות – כלל המדגם


לשאלות: האם לדעתך מדינת ישראל מסייעת במידה מספקת לילדים עם לקויות למידה / הפרעות קשב ? 

מדינת ישראל מסייעת לילדים עם לקויות למידה כלל המדגם הורים לילדים עם לקויות 
(32% מהמדגם)
הורים לילדים ללא לקויות 
(66% מהמדגם) 
 פחות מדי  69%  83%  63%
 במידה מספקת  11%  7%  13%
 יותר מדי  1%    1%
 לא יודע  19%  10%  23%

 

מדינת ישראל מסייעת לילדים עם לקויות למידה כלל המדגם הורים לילדים עם לקויות 
(32% מהמדגם)
הורים לילדים ללא לקויות 
(66% מהמדגם) 
 פחות מדי  69%  80%  63%
 במידה מספקת  10%  6%  12%
 יותר מדי  0%  0%  0%
 לא יודע  21%  14%  25%


רוב ההורים סבורים כי המדינה אינה מסייעת מספיק לילדים עם לקויות למידה ולילדים עם הפרעות קשב וריכוז.  

לשאלה: האם אתה מסכים או לא מסכים לטענה כי הנטל הכספי המוטל על הורים לילדים עם לקויות למידה ו/או בעיות קשב וריכוז גדול בהרבה בהשוואה להורים לילדים "רגילים"?

  כלל המדגם הורים לילדים עם לקויות (32% מהמדגם) הורים לילדים ללא לקויות (66% מהמדגם)
לא מסכים 7% 5% 8%
מסכים במידה מסוימת, לא רבה + אין דעה 16% 6% 20%
מסכים 78% 89% 72%

 

לשאלה: האם אתה מסכים או לא מסכים לטענה כי רק השקעה גדולה יותר בילדים עם בעיות קשב וריכוז תוכל לאפשר להם "ליישר קו" עם הישגים של ילדים  רגילים?

  כלל המדגם הורים לילדים עם לקויות (32% מהמדגם) הורים לילדים ללא לקויות (66% מהמדגם)
לא מסכים 5% 4% 6%
מסכים במידה מסוימת, לא רבה + אין דעה 15% 11% 16%
מסכים 80% 85% 78%

 

 

 

 

 



לשאלה: האם אתה מסכים או לא מסכים לטענה כי רק השקעה גדולה יותר בילדים עם לקויות למידה תאפשר להם "ליישר קו" עם הישגים של ילדים רגילים?

  כלל המדגם הורים לילדים עם לקויות 
(32% מהמדגם) 
הורים לילדים ללא לקויות
(66% מהמדגם)
לא מסכים    1%  4%
מסכים במידה מסוימת, לא רבה + אין דעה    7%  16%
 מסכים    92%  80%