דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
אגודת ניצן > > השפעת מצב רוח

השפעת מצב רוח חיובי על למידה


 עיבוד מאנגלית: איריס גולפרב 

"האושר נוצר במידה רבה לא על ידי ארועי מזל גדולים, אלא על ידי ארועים חיובים יומיומים" 

בהיסטוריה המחקרית קיימת התעניינות רבה בשאלה כיצד רגשות משפיעים על החשיבה, הלמידה, התפיסה החברתית והשיפוט שלנו.
מספר מחקרים העלו כי תלמידים עם ליקויי למידה הינם בעלי סיכון גבוה יותר לחוות רגשות ותחושות שלילים כמו: דיכאון, חרדה ובדידות.
תסמינים דיכאונים הם בעלי השפעה שלילית כמעט על כל תחום בחיים, דיכאון מפחית את היכולת לחשוב ולהתרכז וגורם לאיבוד עניין או הנאה בכל או כמעט בכל פעילות, כמו כן גורם הדיכאון למאמץ קוגנטיבי נמוך ושימוש באסטרטגיות פחות מורכבות.
בניגוד לכך, אנשים המתארים עצמם מאושרים ומרוצים מחייהם משיגים יותר במטלות הדורשות פתרון יצירתי לבעיות, נוטים יותר לסייע לאחרים, זוכרים יותר אירועים חיובים בחייהם ופחות אירועים שלילים, נראים שמחים לחברים ולמשפחה, פחות אנוכים ועויינים, יותר אוהבים, סולחים, מאמינים, אנרגטיים, יצירתיים וחברותיים.

חלק מהמחקרים אף הצביעו על כך שאנשים מאושרים חשופים פחות למחלות.

בקרב תלמידים עם ליקויי למידה, מטרת המחקרים היתה לבחון ולאתר את הכוחות שיביאו לתוצאות חיוביות בלמידה ובהתנהגות.
רגשות חיובים ושלילים אינם שני קצוות הרצף, הם עולים משני מימדים והם בעלי מבנה ביולוגי ייחודי. רגשות חיובים הם חלק ממערכת ההפעלה ההתנהגותית או מערכת הגישה ההתנהגותית. מערכת זו מגיבה לסימנים או לתוצאות רצויות (לדוגמא, קבלת פרס או הימנעות מענישה ) ויוזמת גישה התנהגותית כאשר התוצאות מתרחשות כצפוי.
רגשות שלילים הם חלק ממערכת בלימה התנהגותית המגיבה לסימנים שמרתיעים מהתוצאות (לדוגמא ענישה ). התנהגות מתרחשת או נכחדת מתוך ההשערה שיתרחש אירוע חיובי או שלילי.
מחקרים שונים הסתייעו בשיטות שונות שמטרתן להשפיע על מצב הרוח: חלוקת עוגיות בספריה, צפייה בסרטונים, מציאת מטבע בתא טלפון, היפנוזה, קבלת מתנה חינם במרכז קניות, שמיעת מוסיקה או פיזור בושם במשרד. במחקרים אלו ניתן היה לראות השפעה ניכרת על התנהגויות קוגנטביות וחברתיות.
בסדרת מחקרים עם תלמידים עם ליקויי למידה בגילאים שונים, בתחומים קוגנטיבים והתנהגותים נמצא כי לאחר יצירת מצב רוח טוב, תלמידים עם ליקויי למידה פתרו נכון יותר בעיות מתמטיות, קבלו ציונים טובים יותר בתת מבחן קידוד  Wisc-R   וניתן היה לראות ביצועים טובים יותר  במטלות זיכרון ללימוד שפה וזיכרון עבודה. השפעת מצב רוח חיובי נראתה גם בפירוש מצבים חברתיים באופן חיובי יותר. אצל הילדים השפיע מצב רוח חיובי על ההתנהגות החברתית שלהם עם ילדים אחרים, על הלמידה שלהם והזיכרון.
במחקרים אלו כדי ליצור מצב רוח חיובי לקראת המטלה די היה בזמן של 45 שניות במחשבה על דבר ששימח אותם או הקשבה למוסיקה "שמחה" (לעומת הקשבה למוסיקת רוק כבד).
עבור תלמידים עם ליקויי למידה למצב רוח חיובי היתה השפעה מידית בביצוע מטלות של מיומנויות ידע קודם (תרגילי מתמטיקה בסיסים ) ומטלות זיכרון לטווח קצר / למידה, הקשר היה פחות מובהק במטלות קשות יותר.
חשוב לציין כי בקרב מתבגרים עם לקויי למידה הביא מצב רוח טוב לתפיסה אופטימית יותר בנוגע לכמות השאלות במתמטיקה שביכולתם לפתור נכונה.

 

.Don’t Worry, Be Happy: The Effect of Positive Mood on Learning
.Tanis Bryan, Ph.D: Karen Burstein, Ph.d
( Thalamus, 18 (2), Summer 2000 )

 

איור בדף ראשי: הדס פיצ'וטו