דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
אגודת ניצן > > מטלות כתיבהן

מטלות כתיבה: עד כמה חשובה הארכת זמן?


עיבוד מאנגלית: איריס גולפרב 

מטלות כתיבה מעלות את השאלה מהי "כתיבה טובה" וכיצד להעריך יכולת כתיבה.
בעבר לא נכללו תלמידים עם לקויות למידה במחקרים של מטלות לימודיות עד שנת 1996 ואז עלתה השאלה האם דרכי ההערכה שהיו נהוגים עד כה מתאימים לכלל אוכלוסיית התלמידים.

חוקרים מצאו הבדלים איכותיים וכמותים בתוצרי הכתיבה של תלמידים בחינוך המיוחד לבין אלו של תלמידי החינוך הרגיל. הבדל מהותי אחד בין הקבוצות היה כי בקרב תלמידי החינוך המיוחד היו החלקים בטקסט שנכתב פחות קוהרנטים ונמצאו בו יותר פרטים שאינם רלוונטים לטקסט לעומת התוצרים של התלמידים מן החינוך הרגיל.

בתיאוריה, מטלת כתיבה עם הארכת זמן מאפשרת לתלמיד לעבור את כל שלבי תהליך הכתיבה:

(א) תכנון (ב) כתיבה (ג) בדיקה (ד) שכתוב. התהליך גמיש ולא ליניארי כאשר יש תנועה בין השלבים.

מחקרים שבדקו את השפעת הארכת הזמן על איכות הכתיבה לא תמיד איששו את ההנחה כי הארכת זמן מביאה להפקת תוצרים טובים יותר. חלק מהחוקרים דיווחו על כך שלא היה הבדל משמעותי באיכות התוצרים כאשר ניתנה הארכת זמן וחלק מהחוקרים מצאו שהארכת זמן מעלה את איכות מטלת הכתיבה אותה מבצע התלמיד.

אחד היתרונות בנתינת הארכת זמן לסיום מטלת כתיבה היא בכך שלתלמיד יינתן הזמן לבדוק ולשכתב את הכתיבה ולהגיע לתוצר סופי טוב יותר. אך במחקרים שבדקו את העותק הראשון והאחרון של תלמידי בית הספר היסודי, מצאו החוקרים כי תהליך הבדיקה לא הביא לשינויים משמעותיים או אפילו הפחית באיכות התוצר הסופי.

נמצא כי תלמידים עם לקויות למידה עורכים בדיקה באיכות נמוכה שאינה משמעותית לחבור שלהם.כאשר נבדקו הטיוטות ההבדל המשמעותי שנמצא היה בכתב היד בין הטיוטה הראשונה והשניה.תדירות התיקונים ברמת פני השטח של תלמידים עם לקויות למידה גבוהה מתדירות התיקונים המשמעותיים גם כאשר נלמדה אסטרטגיה משמעותית.
מחקרים רבים מצאו כי כותבים מיומנים מבצעים את תהליך הבדיקה במהלך הכתיבה ולא במעבר בין הטיוטות. התנהגות הבדיקה של תלמיד עם לקויות למידה מראה תבנית שונה מזו של כותב מיומן. תלמידים עם לקויות למידה דיווחו כי את מירב הבדיקה הם מבצעים בין הטיוטות.

במחקר הנוכחי נמצא כי תלמידי הכיתות הנמוכות ותלמידי החינוך המיוחד בצעו טוב יותר את המשימה בשלושה ימים לעומת 30 דקות, כלומר הארכת הזמן סייעה להפיק תוצר טוב יותר במטלת כתיבה. תלמידי החינוך המיוחד היו אלה שהפיקו את המירב מהארכת הזמן, ניתן להסביר זאת בכך שכותבים פחות מיומנים (תלמידי הכיתות הנמוכות או תלמידי החינוך המיוחד) עובדים על תהליך הכתיבה ליניארית ותהליך ליניארי דורש זמן רב יותר.

בתוצרי הכתיבה של תלמידי הכיתות הנמוכות עם לקויות למידה וללא לקויות למידה לא נמצא הבדל בין הרעיונות שהובעו במטלות באורכי הזמן השונים, אך היו ביצועים טובים יותר במטלה עם הארכת זמן במאפייני ארגון הטקסט, שטף המשפט ושימוש בקונבנציות כתיבה.


Crawford Lindy, Helwig Robert, Tindal Gerald (2004) Writing Performance Assessments: How Important is Extended Time ? Journal of Learning Disabilities 37(2), 132-142

 

איור בדף ראשי: הדס פיצ'וטו