דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
אגודת ניצן > > לקויות למידה ובריונות

לקויות למידה ובריונות: סיכון כפול

 

 עיבוד מאנגלית: איריס גולפרב

בריונות היא דרך של אגרסביות אשר יש בה יחסי כוחות לא מאוזנים בין הבריון לקורבן. התופעה מתרחשת בדרך כלל בחברת בני הגיל. בריונות ישירה (כנויי גנאי) או עקיפה (הפצת שמועות) מכסה מגוון התנהגויות, מפגיעה חברתית ועד נזק גופני. לאורך זמן כאשר הבריונות נמשכת האפשרויות העומדות בפני הקורבן מצטמצמות. ילדים שהם הקורבן מתוארים בדרך כלל כבעלי מעט חברים, רובם חסרי בטחון, בוכים בקלות, חרדים וחלשים פיסית. למעשה 10% עד 20% מהקורבנות הם גם בריונים והם מתוארים על ידי התלמידים והמורים כבעלי התנהגות פרובוקטיבית של הפרעות, היפראקטביות ואגרסביות.

במחקר ישנו תיעוד רב על הבריונות, השפעתה ארוכת טווח ונמשכת לאורך זמן עבור הבריון ועבור הקורבן. מעורבות בבריונות תשפיע משמעותית על התפקוד האקדמי והפסיכולוגי וגם על המצב הבריאותי.

לקויות למידה ומעורבות בבריונות מציגות שתיהן את הסבירות לבעיות הסתגלות. מאמר זה מציג גורמים ותכונות אשר עלולים להביא תלמידים עם לקויות למידה להיות מעורבים בבריונות.

הקשיים האקדמים המלווים תלמידים עם לקויות למידה מציבים את התלמידים בסיכון להישגים לימודים נמוכים ולכישלונות. ילדים ובני נוער רבים עם לקויות למידה בעלי בעיות חברתיות. מחקרים קודמים מצאו כי 75% מהתלמידים עם לקויות הלמידה מקבלים הערכה שלילית על המיומנויות החברתיות שלהם, במידה המבדילה אותם מקבוצת ההשוואה של בני גילם ללא לקויות הלמידה. תלמידים עם לקויות למידה שפחות מוכשרים חברתית מדווחים על מעורבות נמוכה יותר בקשרים חברתיים, פחות יוזמה בקשרים חברתים ופחות נימוס ושיתוף מאשר בני גילם ללא לקויות הלמידה.

הגישה הדומיננטית טוענת כי קושי נוירולוגי הוא הגורם לבעיות אקדמיות וחברתיות. קשיים רבים נכללים כאן כגון: קשיים בשפה, קשיים בקשב , קשיים בעיבוד מידע, קשיים בקריאת מידע חברתי כמו הבעות פנים, וכולם עלולים לפגום ביצרת קשרים חברתיים של הילד.

על פי גישה אחרת הבעיות הלימודיות של הילד או הנער מובילות לקשיים כמו דמוי עצמי נמוך, תסכול ומהווים מחסומים נוספים לפיתוח מיומנויות חברתיות.
גישה נוספת טוענת כי בדידותם החברתית של אותם תלמידים מונעת מהם הזדמנויות ללמוד ולאמן את המיומנויות החברתיות שלהם.

גם אם לא ברור מקור הקשיים החברתיים ישנם גורמים המאפיינים את אוכלוסיית לקויי הלמידה ואת תופעת הבריונות: תלמידים עם לקויות למידה נמצאו במחקר יותר דחויים ולא מקובלים על ידי בני גילם, בעלי מקום חברתי נמוך וקשרי חברות דלים. דחייה על ידי בני גילם מותירה את התלמידים עם לקויות הלמידה לא מוגנים וחשופים למצב של קורבן.
בנוסף לבעיות עם חבריהם, חלק מהתלמידים עם לקויות הלמידה  הם בעלי התנהגות בעייתית והם מפגינים יותר בעיות של הפרעה, היפראקטיביות וקשיי הסתגלות.

ילדים וצעירים עם לקויות למידה דיווחו על יותר תופעות של דיכאון וחרדה ותחושת בדידות גבוהה יותר .
אחוז גבוה יותר של עבריינים צעירים נמצא בקרב צעירים בעלי לקויות למידה יחסית לאחוז העבריינים באוכלוסייה הכללית. אחוז הנשירה אצל התלמידים עם לקויות הלמידה הוא גבוה יותר, מה שמשאיר אותם חשופים לבעיות חברתיות וכלכליות.
ישנם גורמים המאפשרים להגן על הילד עם לקויות הלמידה: תמיכה במסגרת המשפחה ובית הספר תגן על הילדים והצעירים עם לקויות הלמידה מניסיון שלילי בבית הספר ועם בני גילם. גורמים מגנים אחרים כוללים דמוי עצמי, מודעות עצמית, תמיכה לימודית מתאימה, קשר עם המורה, קשרי חברות טובים עם בני גילם וסיום הלימודים בית ספר תיכון.
במחקר נמצא כי ילדים עם לקויות למידה היו בעלי פחות חברים , התגרו בהם יותר מאשר בבני גילם ללא לקויי הלמידה. ונטו לשייך אותם יותר לקטגוריית הקורבן. מרבית הילדים ששויכו לקטגוריית הבריון היו ילדים עם לקויות למידה. חשוב לציין לא כל ילד דחוי הוא קורבן ולא כל קורבן הוא ילד דחוי חברתית.

מאפיינים אישים, קשרים חברתיים ומצב תרבותי וסביבתי תורמים כולם לתבניות התנהגות חברתיות. במטרה לקדם את איכות החיים החברתיים של ילדים וצעירים עם לקויות למידה יש לשים דגש על הגורמים האישים והסביבתים המשפיעים על התלמיד כמו האווירה והפדגוגיה הבית ספרית. יש חשיבות רבה לקדם גישה שבה הילד עם לקות הלמידה מהווה חלק של קבוצת בני גילו, חבריו לכיתה ומשפחתו. יש ליישם תוכניות בית ספריות בשיתוף ההורים, התלמידים ויצירת חוקים ברורים שאינם מקבלים בריונות.יש ליישם תוכניות המגנות על הקורבן ומספקות לו העצמה חברתית, תוכניות התערבות שמטרתן לשפר  את התפקוד החברתי והקשרים החברתיים של תלמידים עם לקויות למידה. יש להיעזר במורים ובכיתה כדי לסייע לתלמיד עם לקויות הלמידה להכליל את המיומנויות החברתיות שלמד במסגרת התוכנית בחיי היומיום שלו. ילדים עם לקויות למידה זקוקים לליווי של מבוגר בכדי לפתח וליישם אסטרטגיות יעילות לבריונות (לדוגמא התעלמות במקום בכי).
חשוב להיות מודעים כיצד תבנית ההתנהגות והמאפיינים המשפחתיים מעורבים בבריונות הן בתפקיד הקורבן או הבריון ולהסתייע באנשי מקצוע במטרה להבין כיצד הבריונות של הילד משפיעה על המשפחה.

 

Faye Mishna (2003) learning disabilities and bullying: double jeopardy Journal ofLearning Disabilities 36(4), 336-347