דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

לקות למידה והורות - כיצד ילכו יחדיו? / רויטל גנץ


מאת: רוויטל גנץ - מנהלת ארצית "ניצן הורים" B.O.T. ריפוי בעיסוק, M.A. יעוץ חינוכי.

הורים

"הרבה אנשים חושבים שלהיות עם לקויות למידה זה אומר רק בעיה בכתיבה, בקריאה ובחשבון. זה ממש לא נכון.

אצלי זה מתבטא היום, כאימא לשני ילדים בני חמש וחצי ושנה, בעיקר בהתארגנות עם הזמן, בסידור הבית, בקושי בארגון. אני מכירה אמהות שאצלן זה מתבטא בקושי לשחק עם הילדים, בלהבין את הכללים, בלטפל בילד וגם בלהסביר לגננת את מה שהן רוצות ועוד דברים שצריך להתמודד אִתם כל הזמן". (מדברי אם עם לקויות למידה, "ניצן הורים") .

אדם בוגר עם לקויות למידה ההופך להורה ממשיך במרבית המקרים להתמודד עם האתגרים שמציבה בפניו הלקות בהקשר של תפקידו החדש כהורה.

התפתחות מתמדת קיימת בחקר ופיתוח מקורות התמיכה החיוניים להתמודדות עם הקשיים הנלווים ללקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. ברם, מרב מערכות התמיכה מתייחסות לילדים ולמתבגרים עם לקויות למידה או להתמודדות של הורים לילדים עם לקויות למידה ואילו בשלב החשוב והמאתגר שבו המבוגרים הצעירים עם לקויות למידה הופכים להורים, נותר חלל בתמיכה מותאמת.

נשאלת השאלה - מה קורה לאותם בוגרים עם לקויי למידה כאשר הם עצמם הופכים להורים? מהן ההשלכות של הלקות על התפקוד ההורי?


אתגרי ההורות נוכח לקות הלמידה

הורה עם לקויות למידה ו/או הפרעות קשב עשוי להתמודד עם אתגרים המושפעים בו זמנית ממאפייני הלקות ומדרישות היום-יום המשתנות עם הפיכתו להורה. למשל: ארגון סדר היום - בוגר אשר הצליח לארגן את סדר יומו בהיותו אחראי לעצמו בלבד עלול לחוות קשיים ניכרים עם הרחבת התא המשפחתי והצורך לדאוג לאחרים. תפקוד הורי יום יומי- כהורים אנו "במרתון מתמשך" של משימות הוריות. משחק, הקראת סיפור, קריאת הוראות להכנת בקבוק חלב, הקפדה על הרגלי אכילה, דאגה לבריאות וכו'. יכולת ריכוז, יכולת קריאה, הבנת הוראות, כל אלו ועוד משפיעים על יכולת ההתגייסות למשימות והכלת הסיטואציה. ת', אם לשלושה ילדים, תיארה את הקושי לשמור על איפוק בעשייה היומיומית: "בערב, בזמן ההשכבה, כל אחד צריך את תשומת הלב שלי. אני משתדלת, אבל בסוף משהו קטן גורם לי להתפרץ ללא שליטה. זה כואב...". הקשיים הנובעים ממאפייני הלקות מועצמים בהיעדר מקורות תמיכה וההורים מתמודדים עם הקשיים ללא זמינות ונגישות לאנשי מקצוע מסייעים.

"ניצן הורים" – מרכז להדרכה ולהעצמה של הורים עם לקויות למידה
"ניצן הורים" הינו מיזם ייחודי וראשון מסוגו, להעצמה והדרכת הורים עם לקויות למידה הפועל כיום בשלושה מרכזים - בהרצליה, כרמיאל וראשון לציון ומצוי במגמת התרחבות. המרכזים הוקמו ביוזמתה ותמיכתה של גב' טובה סגול, מניסיונה האישי כאם לבת עם לקויות למידה והכרות עם הצרכים כנשיאת ניצן.

ניצן הורים פועל כמרכז הדרכה רב-תחומי אשר מציע התערבות מקצועית מגוונת כגון: "הורות- איך עושים את זה"? קורס הדרכה לחיזוק התפקוד ההורי; "נעים ביחד" הורים ופעוטות בהתנסות במשחק ותקשורת בשילוב הדרכה; "סדנת ביחד" מפגש חוויתי להורים וילדיהם הכולל פעילות מובנית ועיבוד רגשי-חינוכי; "פסיכודרמה לאמהות"; "קבוצת סבתות"; "קבוצת אבות" אבהות, זוגיות, עבודה ומה שביניהם; "מרחב פתוח" תיווך פעילות הורה וילדו; הדרכות פרטניות ועוד. מודל העבודה מושתת על הגישה המערכתית שמשמעה כי שינוי יתחולל כאשר מרב בעלי העניין שותפים לתהליך. ייחודו של המרכז במתן מענה אישי לכל המשפחה, להורים, לילדיהם לסבים ולסבתות. לצד חדרי הסדנאות נמצא מתקנים כגון: ג'מבורי, משחקייה, ספרייה, פינת קפה ועוד. המרכז מאפשר מפגשים חברתיים, תחושת שייכות וזמן משפחתי. במקביל להתערבות ההורית נהנים הילדים מהעשרה וסיוע מותאמים לצורכיהם. כל זאת מתבצע באמצעות צוות מסור ותומך של אנשי מקצוע, סטודנטים ומתנדבים.

סיכום
הצורך בתמיכה רציפה בהורים עם לקויות למידה עדיין לא הופנם דיו וזאת על אף האתגרים עִמם מתמודדים ההורים ומשפחתם. הורים אלו "נופלים בין הכיסאות" בשל היעדר הנראות, בשל החוסר באבחונים מהעבר ובשל הקשיים שלהם להיאבק על זכויותיהם, לעתים בתנאים של היעדר יכולת ומידע. מרכזי ניצן הורים הוקמו בהתאמה לצורכי ההורים ומציעים מענה דרך העצמה תפקודית, לצד התייחסות לצרכים רגשיים וחברתיים.

 

המאמר פורסם במוסף bio של הארץ לרגל יובל לאגודת ניצן, פברואר 2015