דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

איך לספר לילדים שיש לי לקות למידה...


"אני הכי שמחה בעולם שאני אמא ואני חושבת שאני אם טובה סה"כ, אני דואגת לכל מה שהילדים זקוקים, הבית שלנו שמח, אנחנו שרים ורוקדים ומשחקים והילדים נפלאים, אבל לפעמים הלקות "תוקעת אותי". קשה לי להקריא סיפור לבני בן ה-5 ואני מתביישת כשבתי מביאה שיעורי בית שאיני מבינה ולא יכולה לעזור לה. אני לא יודעת איך לספר להם שיש לי לקויות למידה מבלי להתבייש ומבלי שיתביישו בי. אני חוששת , שאם ידעו שאני בעלת לקות למידה אולי לא ישמעו בקולי או יכבדו אות
י" , מספרת ש' בת 33.

הורים רבים עם לקויות למידה ו/או הפרעת קשב, מתפקדים נפלא כהורים, אולם לעיתים, הלקויות מקשות עליהם. אם מוכשרת וחכמה שסובלת מקשיי קשב וריכוז מספרת: "הבנתי שישי לי קושי אמיתי, כשהילדים שלי פרצו בבכי ובצעקות, כששוב פספסתי את ההסעה לחוג. הם זעמו, שאנחנו תמיד מאחרים, או לא מגיעים, או שכבר קרה, מגיעים לחוג ביום הלא נכון".

הרבה הורים מתביישים לספר לילד שלהם על הלקות. אולם, הבושה, לא רק שלא עוזרת, אלא גם לא טובה לילד עצמו. כשהורה מתבייש בעצמו ומרגיש נחות, תחושת הנחיתות עוברת לילד. הוא עלול להתבייש בהורה שלו או להרגיש נחות בעצמו - ואין סיבה אמיתית לכך!

לפני שנחשוב איך לספר לילד על הלקות, חשוב לנו להגיד להורים - תפסיקו להתבייש בעצמכם! הלקות היא רק חלק קטן מכם. כולנו אנשים עם לקויות, אבל גם עם תכונות נפלאות, כישורים ויכולות! כמו שההורה המרכיב משקפיים יכול להיות אבא נפלא ואדם מלא כישורים, כך גם הורה שמתקשה בקריאה, אולי מבשל ארוחות מדהימות. הורה שאינו מסוגל לפתור בעיות פשוטות במתמטיקה, יכול להיות הורה חכם ורגיש. הורה ששוכח כל דבר כמעט, יכול להיות מצחיק וכייפי.

חשוב מכל: גם הורה עם לקויות רבות, הוא בעל ידע, תובנות ונסיון חיים, שאין לילדיו הצעירים. הוא יודע להבחין בין טוב לרע ויכול להדריך, לבקש עזרה ולהתייעץ עם מומחים כשצריך, לחבק ולהיות שם בשביל הילדים שלו.

מיותר להסתיר את הלקות ולהתבייש בה. ניתן ואף מומלץ לספר לילדים על הלקות בפשטות, מבלי לתאר את זה כמשהו נוראי. במקביל, חשוב שההורים יבליטו כישורים אחרים שלהם. ניתן להסביר לילד: "לאמא יש דיסלקציה. דיסלקציה זו לקות שמקשה עלי לקרוא ולכתוב ללא שגיאות כתיב, על כן, קשה לי להקריא לך סיפור". בהזדמנות אחרת אפשר להגיד: "יש לי זכרון מעולה, מספיק להגיד לי פעם אחת ואני זוכרת לתמיד". האם גם יכולה לספר לילד על אסטרטגיות פיצוי שפיתחה, ולהראות כיצד התמודדה בהצלחה עם הלקות. הילד ילמד שיש לו אם מוכשרת שמתמודדת עם קשיים ויוכל לקחת ממנה דוגמא. הורה שמתקשה לארגן את הזמן ביעילות, יכול בעזרת הילדים, להכין מערכות חוגים גדולות ומקושטות ולתלות אותן על המקרר. הילדים ילמדו שהלקות אינה בושה, ובאמצעות טכניקות פשוטות ניתן להקל עליה.
בעולם שבו בכל כיתה וגן מסבירים לילדים שכל אחד הוא יחיד ומיוחד ולכל אחד יש דברים שהוא טוב בהם ודברים שהוא פחות טוב, חשוב שניתן לכך דוגמא אישית גם בבית שלנו. ילדים שיגדלו להורים שאינם מתביישים בעצמם, ילמדו שלא להתבייש בהוריהם. כשההורה יאמין שהוא בעל הסמכות, הידע והניסיון, למרות הלקות - הילד ירגיש זאת. הוא ידע שיש לו על מי לסמוך וסביר שיגדל להיות אדם רגיש ומיוחד בעצמו.

מרכזי "ניצן הורים" מיועדים להורים עם לקויות למידה, קשיי הסתגלות ותפקוד ו/או הפרעת קשב וריכוז, שלהם ילדים בגיל הרך. ייחודם של המרכזים נובעים גם מהיותם מרכזי הדרכה, הנותנים מענה אישי ומותאם לכל משפחה, על ידי סדנאות, הדרכות וטיפולים, וגם מהיותם בית ומרכז חברתי להורי המרכז ולילדיהם.

כתבה: שלי מגבר, אחראית מחקר ופיתוח, ניצן הורים