דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

החזרה לבית הספר בתקופה מורכבת - כיצד תסייעו לילדכם לחזור לשגרה

 

מאת: דר' מלי דנינו

שנת הלימודים החדשה החלה, ואנו ממשיכים להתמודד עם אי ודאות ומלחמה מתמשכת. כעת, כשהילדים חוזרים למסגרת לימודים לאחר תקופה ארוכה, החזרה לשגרה הופכת חשובה במיוחד, לא רק מבחינה לימודית, אלא גם רגשית.

אתם ההורים, מהווים עוגן של יציבות וביטחון בתקופה זו. באמצעות הכנה נכונה, שיחות פתוחות ותשומת לב לצרכים הרגשיים של ילדיכם, תוכלו להעניק להם את הכוחות המחודשים הדרושים לחזרה מוצלחת לספסל הלימודים.

עד כמה פוגעת המלחמה בילדינו? בסקר חדש ומקיף של אגודת ניצן בשיתוף מכון המחקר סמית', בקרב 400 הורים תושבי הצפון, 60% מהם ציינו שהמלחמה פגעה מאוד במצבם הרגשי של ילדיהם. מעל למחצית (54%) ציינו שהמלחמה גרמה לירידה משמעותית בתפקודם הלימודי, והובילה להופעת התנהגות חריגה אצל הילדים שלא הייתה בעבר (53%), מה שהפך את ההתמודדות איתם לקשה ומאתגרת הרבה יותר (54%). בנוסף, 63% מההורים הודו שזקוקים לסיוע רגשי ולהכוונה מקצועית, אך 80% לא קיבלו כלל סיוע, כמו גם יותר מ-60% מילדיהם.

לסקר המלא


אכן, המלחמה הממושכת ומגפת הקורונה הארוכה שקדמה לה, הסבו לילדינו נזקים רגשיים, לימודיים וחברתיים אדירים. גם עבור ההורים, הצורך לנהל את המשפחה בזמן משבר, לשמור על שגרה ככל הניתן ולספק ביטחון רגשי לילדים, מהווים אתגר עצום. אז איך תעשו זאת נכון?

החזירו את הילד לשגרות קבועות
השבוע שלפני פתיחת שנת הלימודים הוא זמן מתאים להכנות. התחילו להחזיר שגרות קבועות: שעת קימה, ארוחות במועדים קבועים ושעת שינה סדירה. השגרה מעניקה לילדים תחושת שליטה וביטחון, ובמיוחד עבור ילדים עם לקויות למידה והפרעת קשב. כדאי להתחיל בשיחות על החזרה לבית הספר בצורה הדרגתית.

הקשיבו לחששות שלו
שמרו על תקשורת פתוחה עם הילד, והסבירו לו על המצב באופן המותאם לגילו. חשוב לא להעמיס עליו חרדות מיותרות, אך גם לא להתעלם מהמציאות. הקשיבו לחששות שלו, עודדו אותו והרגיעו אותו שהוא לא לבד בזה - אתם פה איתו והוא יכול לסמוך עליכם. זכרו שילדים עם לקויות למידה והפרעת קשב עלולים להגיב למצב הלחץ המתמשך בצורה קשה יותר, ולכן הם זקוקים לתשומת לב מיוחדת ולהתאמות ספציפיות. חשוב לעדכן את הצוות החינוכי על כל שינוי בהתנהגותו או בתפקודו של הילד.

הפכו את הילד לשותף
הזמינו את הילד להיות אקטיבי בהכנות הנדרשות לבית הספר - רכישת הציוד הלימודי, הספרים והציוד האישי. השתתפותו בהכנות מקנה לו תחושת שליטה ומעלה את הציפייה החיובית לשנה החדשה. אם מדובר בבית ספר חדש, דאגו לבקר בו לפני תחילת השנה. ביקור כזה יכול להפחית משמעותית חרדות ולהכין את הילד מנטלית לשינוי. תנו לו להכיר את הסביבה החדשה, לראות את הכיתות, חצר בית הספר ועוד.

הכירו את צוות ביה"ס ותאמו מולו ציפיות
אחד הצעדים החשובים ביותר שאתם יכולים לעשות הוא לבקש פגישה עם הצוות החינוכי לפני תחילת הלימודים, מוקדם ככל האפשר, במטרה לדון בצרכים של הילד, ההתאמות הנדרשות, ולשתף איך המלחמה השפיעה עליו. לפני הפגישה, ארגנו את כל האבחונים והדוחות המקצועיים בצורה כרונולוגית. כתבו רשימה של התקדמויות או רגרסיות שחלו בילד בתקופה האחרונה, והכינו שאלות ספציפיות לצוות בית הספר.

בנו שותפות עם הצוות החינוכי
הפגישה עם הצוות היא הזדמנות לבנות שותפות ולא עימות. המטרה היא לחפש פתרונות משותפים לטובת הילד. הבינו מה אפשר לצפות מהצוות החינוכי ומה לא, וקבעו מועד לפגישות מעקב לאורך השנה. הכנה יסודית לפגישה הזו תאפשר לבנות תכנית עבודה ברורה ומותאמת לצרכי הילד. זה המקום לדבר על התאמות בלמידה, על דרכי התמודדות עם קשיים רגשיים, ועל הדרך לעקוב אחרי התקדמותו.

תמכו בעצמכם כהורים
כהורים, אתם ניצבים בפני אתגר כפול: מצד אחד עליכם להתמודד עם הקשיים שלכם כמבוגרים, ומצד שני עליכם לתמוך ולהכין את הילדים לחזרה לשגרת הלימודים. זאת אינה משימה פשוטה, אך ישנן דרכים מוכחות ויעילות להקל על המעבר ולהכין את ילדינו לשנה טובה, בטוחה ומוצלחת. זכרו שאתם לא לבד בזה. יותר ממחצית מההורים מדווחים שההתמודדות בשגרה היומיומית הפכה קשה יותר,. זה נורמלי ומובן לחלוטין. אל תהססו לבקש עזרה מקצועית אם אתם מרגישים שאתם זקוקים לה. הטיפול בעצמכם כהורים הוא חלק חיוני מהטיפול בילדים. ילד שרואה הורה שמטפל בעצמו ומחפש עזרה כשהוא זקוק לה, לומד שזה בסדר לבקש תמיכה.

השתמשו במשבר כמנוף לצמיחה
החזרה ללימודים השנה היא אתגר, אך מהווה גם הזדמנות - לחזק את הילד, לבנות שותפויות חדשות עם הצוות החינוכי, ולהראות לילדים שלנו שאנחנו פה בשבילם. עם הכנה נכונה, תקשורת פתוחה, ותמיכה הדדית, נוכל להפוך את השנה הזו לשנת צמיחה והתקדמות.


זכרו - כל ילד הוא סיפור בפני עצמו, ומה שמתאים לאחד לא בהכרח מתאים לאחר. האמינו בעצמכם כהורים, סמכו על הצוות החינוכי, ובעיקר - תנו לילד שלכם להרגיש שהוא לא לבד במסע הזה.
בהצלחה לכולנו בשנת הלימודים הבאה.

ד"ר מלי דנינו היא מנכ"לית אגודת ניצן - לקידום ילדים ובוגרים עם לקויות למידה והפרעת קשב, מפתחת שיטת ה- E.C.C. לאימון הורים, ומחברת הספרים 'ההורה כמאמן', 'המדריך לאימון הורים' ו'לשחרר באהבה'.

פורסם בעיתון הארץ, אוגוסט 25