דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
אגודת ניצן > לקט פעילויות > לקט פעילויות 2008 > כנס הורים לילדים עם ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז - צוהר לעולמם הרגשי של הורים

כנס הורים לילדים עם ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז - צוהר לעולמם הרגשי של הורים

ביום ה' 21/8/08 התקיים באוניברסיטת תל-אביב, כנס הורים לילדים עם ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז

בנושא "צוהר לעולמם הרגשי של הורים". הכנס  בהוקרה לפרופ' מלכה מרגלית, התקיים בשיתוף אגודת ניצן עם אוניברסיטת תל-אביב.


פתחו את הערב בדברי ברכה: גב' עפרה אלול, יו"ר ניצן, פרופ' טובה מוסט, מרצה וחוקרת בביה"ס לחינוך אונ' ת"א והגב' מלי דנינו, מנכ"ל ניצן.

פרופ' טובה מוסט

 גב' עפרה אלול

חלקו הראשון של הכנס עסק בנושאים תיאורטיים, הנוגעים להיבטים החברתיים והרגשיים עימם מתמודדים לקויי הלמידה, מתוך הבנה עמוקה כי הטיפול בהיבטים הללו הינו המפתח החשוב לקידומם והצלחתם.
חלקו השני של הכנס היה חווייתי ומרגש, בו הוצגו תכניות ההתערבות של אגודת ניצן עבור ההורים:  "ניצן בייבי",  המרכז להורים עם ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז, שהושק בעיר הרצליה,תכנית ההרצאות במסגרת אוניברסיטה להורים,קבוצות התמיכה והתכנית החדשה לאימון הורים.

 

במהלך הערב הועברו ההרצאות הבאות:


 הצלחתם של תלמידים עם ליקויי למידה: הסוד
פרופ' מלכה מרגלית, פסיכולוגית מומחית בפסיכולוגיה חינוכית ושיקומית, סגנית נשיא האקדמיה הבין-לאומית למחקר בליקויי למידה (IARLD ), מרצה בבית הספר לחינוך ע"ש קונסטנטינר, אוניברסיטת תל-אביב.

המידה בה תלמידים עם ליקויי למידה נוטים לראות את עולמם כמאורגן ומובן, משקפת את היכולת שלהם לנתח ולהבין מצבי קושי לימודיים ושאינם לימודיים.
פרופ' מלכה מרגלית חוקרת מזה שנים רבות את תחושת הבדידות של תלמידים עם ליקויי למידה, דברה בהרצאתה על תחושת התקווה כמפתח חשוב להבנת מוטיבציה והצלחה ומנסה לפצח את הסוד אשר יאיר את עולמם של ליקויי הלמידה מעבר למורכבות ולהטרוגניות של הלקויות.                

 

 עמידות ומוטיבציה ללמידה בקרב תלמידים עם ליקויי למידה 
ד"ר עדי שרעבי, חוקרת בתחום לקויות למידה ומרצה במכללת סמינר הקיבוצים, מדריכה ארצית ומרכזת תחום ליקויי למידה באגף שח"ר, משרד החינוך.
הורים לילדים עם ליקויי למידה, יותר משהם מוטרדים מההצלחה האקדמית של ילדיהם, הם מוטרדים מיכולתו של ילדם להתמודד עם המשימות והאתגרים שהחיים יזמנו עבורו.
בהרצאתה, הציגה ד"ר עדי שרעבי מחקר אשר בחן את יכולתם של ילדים עם ליקויי למידה לפתח עמידות ומוטיבציה, להסתגל רגשית ולעמוד מול האתגרים והמצוקות שנקרים בדרכם.
כמו כן, הציגה את תרומתו של האינטרנט לתקשורת בין אישית, ככלי חברתי, תוך הבחנה בין תקשורת בין אישית כללית עם חברים, לבין תקשורת בין אישית המוגבלת לחברים שמכירים דרך האינטרנט, להתמודדות עם תחושת הבדידות.

 

 אומץ ופחדים בהורות
ד"ר חביבה אייל
,  פסיכולוגית קלינית בכירה, מדריכה ומומחית בטיפול משפחתי וזוגי
התנהגות הורים מושפעת לעיתים קרובות מפחדים מסוגים שונים הנוגעים בילדיהם.
עבור חלק מההורים, הפחדים ממוקדים במגבלות של הילדים וגוררים תגובות כמו פיצוי וחיפוי על הליקויים, הנמכת ציפיות ההורים ועוד.
חלק מההורים פוחדים מילדיהם – פוחדים שילדם יפגע בהם, יהיה אלים כלפי מישהו אחר או יבייש אותם.
בהרצאתה עסקה ד"ר חביבה אייל בדרכים לזהות ולהתמודד עם התנהגויות אלה ועם תחושת הפחד של ההורים.

 

 יחסים בין הורים וילדים כעוגן בעולם לא ברור
גב' דיאנה אידלמן, יועצת  משפחתית וזוגית, מנחת קבוצות הורים, 
מלווה את תהליך הקמת "ניצן בייבי", המרכז הראשון מסוגו בארץ המיועד להורים עם ליקויי למידה, קשיי הסתגלות ותפקוד והפרעות קשב וריכוז, וילדיהם בגיל הרך.
הורים שוכחים שהדבר החשוב ביותר הוא להוות עוגן עבור הילדים, ברמה הרגשית, יותר מאשר ברמה השכלית.
בהרצאתה דברה דיאנה על המרכיבים של אותו עוגן רגשי שהיא מבקשת להאיר, גם בהיבט של תיפקוד ההורה וגם בהיבט של הסיוע לילד, כך שיתאפשר לילד עצמו למצוא את העוגנים שבתוכו. אותם עוגנים שילוו אותו במשך חייו.


 תכנית התערבות להעצמת הורים
גב' מיכל מולדבסקי, יועצת חינוכית ומנחת קבוצות, ראש תחום הורים באגודת ניצן.
ההורים הם המפתח החשוב לשינוי ובזכות השינוי שהם עוברים, מצליחים ילדיהם להתגבר על הקשיים ולהתמודד בדרך שמאפשרת עבורם למצות את הפוטנציאל והכוחות הטמונים בהם.
ברוח זאת, פועלת מיכל מולדבסקי, ראש תחום הורים באגודת ניצן, מנחת קבוצות ומאמנת הורים. מיכל הציגה שתי תכניות התערבות, מתוך הפעילות הענפה שהיא מקדמת ומובילה באגודת ניצן: קבוצות ההורים ב"מסע מתמיכה לסינגור"  ותכנית "אוניברסיטה להורים" הכוללת סדרת הרצאות להורים לילדים עם ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז, העוסקת בלקויות למידה במעגל החיים.

 ההורה כמאמן – המסע מתמיכה לסנגור
גב' מלי דנינו, יועצת חינוכית, מנחת קבוצות ומאמנת, מפתחת תכניות התערבות להורים לילדים עם ליקויי למידה, מחברת הספר ההורה כמאמן, מנכ"ל אגודת ניצן.

"תהליך האימון הייחודי של אגודת ניצן מאפשר להורה להתבונן על המציאות אותה הוא חווה בדרך שמאפשרת לו לחוות את המציאות דרך עיניו של ילדו ולהבין את הקשיים שהוא חווה.
התשובות נמצאות בעיקר אצל הילד, וההורה אשר משכיל להקשיב לילדו, מפלס עבורו דרך חדשה, המאפשרת לילדו לחיות בשלום עם הלקות, להיאחז בכוחות ובכישרונות הטמונים בו ולצפות לעתיד טוב יותר ומלא תקווה.
הצלחת האימון תלויה במאמן ובמתאמן ובמערכת היחסים המיוחדת שנרקמת ביניהם. הריקוד שבין המאמן למתאמן, עפ"י שיטת האימון הייחודית שפותחה בניצן, מניב תוצאות חשובות עבור ההורה ועבור ילדו.
בראש תכנית האימון של אגודת ניצן עומדת ענת כצנלסון, פסיכולוגית המרכז הארצי של אגודת ניצן, בעלת ניסיון רב שנים באבחון ובטיפול בילדים, אשר ליוותה משפחות רבות במהלך השנים. ענת היא זו שהביאה את רעיון הקואוצ'ינג לניצן ובזכותה תכנית האימון יצאה לדרך."

בהמשך הזמינה מלי לבמה אם לבוגרת עם ליקויי למידה, אשר חוותה תהליך אימוני עפ"י שיטת אימון ההורים הייחודית שפותחה בניצן ואת המאמנת. הן ספרו על חוויות האימון ועל התהליך המיוחד שעברו. האם רגשה את הנוכחים בדבריה ובמילות התודה ווהוקרה למאמנת  על התהליך האימוני שעברה, ועל ההקשבה וההכלה שהעניקה לה.

מלי סיימה בדברי ברכה לפרופ' מלכה מרגלית, בהמשך עשייה מבורכת ופוריה למען לקויי הלמידה במדינת ישראל ובעולם כולו, ובדברי תודה להורים שהגיעו, לחזי פלג, מנהל המרכז האוניברסיטאי של אונ' ת"א שבלעדיו כנס זה לא יכול היה להתממש, לצוות המקסים של המרכז ולצוות של אגודת ניצן על התרומה להצלחת הערב.




 מימין לשמאל: עפרה אלול, פרופ' מלכה מרגלית, מלי דנינו

מימין לשמאל: פרופ' מלכה מרגלית, מלי דנינו, עפרה אלול, מירה פיין

מימין לשמאל: מלי דנינו, חזי פלג, פרופ' מלכה מרגלית