דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
אגודת ניצן > לקט פעילויות > לקט פעילויות 2007 > תכנית אוריינות מחשב לילדים עם ליקוי למידה בשיתוף עם בזק, מכון קרטן ואגודת ניצן

תכנית אוריינות מחשב לילדים עם ליקוי למידה בשיתוף עם בזק, מכון קרטן ואגודת ניצן

 

לראשונה בישראל תכנית אוריינות מחשב המותאמת לילדים עם ליקויי למידה, התכנית הנה פרי שיתוף פעולה שיזמה חברת בזק בין אגודת ניצן ומכון קרטן  ומטרתה להקנות לתלמידים עם ליקויי למידה כלים לשליטה

ביישומי המחשב, מה שיאפשר להם בהמשך לנצל את המחשב ככלי שימושי ללמידה ולשיפור הישגים.

בתכנית משתלבים מתנדבים מחברת בזק, אשר משמשים חונכים ומאמנים ומסייעים ברמה יחידנית לכל תלמיד לתרגל את המיומנויות המעשיות הכרוכות ב"ניצול" הפוטנציאל הגלום במחשב.

האחריות המקצועית המלאה לפרויקט נמצאת בידי מכון קרטן - מכון ייחודי לשימושי מחשב לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, המנוהל ע"י הקרן למפעלי שיקום.

התכנית יצאה לדרך בסניפים:  אשדוד, כפר סבא והרצליה.

 

רציונאל התכנית

אוריינות מחשבית (computer literacy) הנו מושג המתייחס ליכולת להשתמש במחשב ולהעריך מידע אלקטרוני. 

השימוש בטכנולוגיה הפך בעשורים האחרונים להיות שפה בינלאומית מקובלת בעולם המערבי כשפת העתיד. טכנולוגיית המחשבים נוגעת כיום בכל תחומי החיים האפשריים. אדם שאינו שולט בשפה זו מתקשה למעשה, לתקשר עם הסובבים אותו באופן יעיל. 

חשוב לציין, כי אנשים עם לקויי למידה נתקלים בקשיים רבים הנובעים מהצורך להתמודד עם מיומנויות של קריאה, כתיבה, האזנה, דיבור, הבעה וחשיבה בבית הספר או במקום העבודה. מיומנויות אלו הנשלפות באופן אוטומטי אצל אנשים רגילים, מצריכות התמודדות יומיומית אצל ילדים ומבוגרים עם לקויי למידה. 

עבורם ההתפתחות הטכנולוגית עשויה להוות פיצוי על כשרים לקויים כך שניתן יהיה לעקוף את התפקודים הפגועים (כמו קריאה, כתיבה) ולהיות נגישים לחומרים ולמידע אשר לא היו נגישים בעבר.

בספרות המחקרית מכנים את ההתאמה הטכנולוגית לצרכים הייחודיים כ"טכנולוגית סיוע". 

המושג טכנולוגיית סיוע הובא לראשונה בחוק הפדראלי האמריקאי משנת 1988. משמעותו המעשית של חוק זה הוא מתן סיוע טכנולוגי לאנשים עם מוגבלויות, ויצירת תנאים המאפשרים לתלמידים עם מוגבלויות להביע את עצמם ברמה התואמת ליכולתם האינטלקטואלית.

טכנולוגית הסיוע מאפשרת להפריד בין הלקות (impairment)- שהינה נתון אובייקטיבי, לבין המוגבלות (disability)  שהינה נתון שניתן לשליטה מסוימת. אפשרות זו מדגישה את היכולת להיעזר בטכנולוגית הסיוע לתיקון, שיפור וסיוע, וכן כפיצוי או תחליף לעקיפת הבעיה הפותחת דלת ללמידה תוך ניצול מרבי של

הפוטנציאל. 

לאור האמור לעיל, לא מוגזם יהיה לציין את החשיבות הרבה של תוכנית אוריינות המחשבים באגודת ניצן, אשר רואה לעצמה חובה לאפשר שילוב יעיל של ילדים ובוגרים עם לקויי למידה, קשיי הסתגלות ותפקוד, בכל מעגלי החיים ובפרט בלימודים ובעבודה.

 

מטרות התוכנית

הפיכת המחשב לכלי שימושי ללמידה עבור ילדים עם לקויי למידה .
לימוד שימושי מחשב בסיסיים לילדים ליקויי למידה במסגרת קבוצתית.
פיתוח פעילות לשעות הפנאי בסניפי האגודה .

 

עבור ילדי ניצן, תוכנית אוריינות המחשב הנה התנעה של תהליך למידה מקדם ומשמעותי. השינוי שיחולל השימוש במחשבים ישפר את הביצועים האקדמיים ויצמצם פערים בינם לבין בני גילם ובכך יתרום לביטחונם העצמי ומסוגלותם להצלחה. 

השימוש בטכנולוגית סיוע מחזק את גישתה של ניצן בנוגע לגיוון בדרכי הטיפול והסיוע לאנשים עם לקויי למידה. גישה הסוברת שיש למצוא את הדרכים לעקוף את הקושי ולהתחבר לנקודות החוזק של הפרט, במקום הגישה הרווחת מהעבר, שיש "לתקן" את לקות הלמידה.

מחקרים מהעולם הוכיחו שלמרות העדויות לגבי תועלתה של טכנולוגית הסיוע עדיין הורים ואנשי המקצוע לא תופסים את יישומי הטכנולוגיה כרלוונטיים בהתפתחות הלמידה של תלמידים עם לקויות שונות. אגודת ניצן, שמזה 42 שנה שמה לעצמה מטרה להעמיק את המודעות בנושא ולקדם את מצבם של לקויי הלמידה רואה בתוכנית זאת , אמצעי להעלאת  המודעות כי המחשב הנו כלי חיוני עבור אוכלוסיה זו, ולפיכך יש להנגישו לתלמידים עם ליקויי למידה,בביה"ס כמו גם בבית. 

אנו רואים חשיבות גדולה בסיוע לכל תלמיד ותלמידה לממש את הפוטנציאל הטמון בהם ובכך להביא תועלת לחברה. אנו רואים עצמנו שותפים לחברת בזק בע"מ והביטוח הלאומי כתורמים את תרומתנו לחברה טובה יותר, וכמממשים את השאיפה "להיות כמו כולם" עבור ילדי ניצן.

התוכנית מופעלת בשלב ראשון בשלושה סניפי ניצן: הרצליה, אשדוד וכפר סבא ותהווה פיילוט לקראת הרחבתה לסניפים נוספים.