דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
אגודת ניצן > לקט פעילויות > לקט פעילויות 2007 > אוניברסיטה להורים בנושאי לקויות למידה במעגל החיים - אוניברסיטת ת”א, תשס”ח

אוניברסיטה להורים בנושאי לקויות למידה במעגל החיים - אוניברסיטת ת”א, תשס”ח



על התכנית

תכנית המפגשים

הרשמה

תקצירי הרצאות

 


שנת תשס"ח היא השנה השלישית בה אנו מקיימים סדרת הרצאות להורים לילדים עם ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז במסגרת "אוניברסיטה להורים". יוזמה משותפת זו של אגודת ניצן ואוניברסיטת תל–אביב נועדה לסייע בידכם ההורים לרכוש ידע מעמיק ועדכני בתחום וכלים להתמודדות יעילה, בכדי להפוך את המסע המשותף עם ילדיכם למאתגר, מעודד ומוצלח יותר.

ילדים עם ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז נדרשים להמשיך ולהתמודד עם ההשלכות הבלתי נמנעות גם בבגרותם - הגיוס לצה"ל, לימודים אקדמיים, עולם העבודה ומסגרות חברתיות שונות המזמנות להם מפגש של התמודדות.

במסגרת סדרת ההרצאות תפגשו את מיטב המומחים המובילים כיום בתחום לקויות הלמידה והפרעות קשב וריכוז, שידונו בביטויי הלקות ובאפשרויות ההתמודדות בשלבי החיים השונים.

 

יועצת אקדמית: פרופ' מלכה מרגלית
יועצת מקצועית: גב' מלי דנינו
רכזת התכנית: גב' מיכל מולדבסקי

 

תכנית המפגשים

מפגש 1 – (התקיים ביום ו', כ"א חשוון תשס"ח  02.11.07)

כוחם של הורים להשפיע
גב' מלי דנינו, מנכ"ל אגודת ניצן, מייסדת גף לקויי למידה בשירות הפסיכולוגי – ייעוצי, משרד החינוך.

 

מפגש 2 –התקיים ביום שישי, י"ג כסלו תשס"ח 23.11.07

תתי קבוצות של לקויי למידה

ד"ר מיכל שני, ראש תחום אבחון וטיפול בליקויי למידה, המגמה לליקויי למידה, אוניברסיטת חיפה.


מפגש 3 – התקיים ביום שישי,  י"ב טבת תשס"ח  21.12.07

לקויות למידה במעגל החיים

פרופ' מלכה מרגלית, פסיכולוגית מומחית בפסיכולוגיה חינוכית ושיקומית, סגן נשיא האקדמיה הבין לאומית למחקר בליקויי למידה (IARLD) , מרצה בבית הספר לחינוך ע"ש קונסטנטינר, אוניברסיטת תל-אביב.

 

מפגש 4 – התקיים ביום שישי,  ד' שבט תשס"ח   11.01.08

"ביחד ולחוד":
יחסי הגומלין של ילדים עם ליקויי למידה - היבטים תיאורטיים וישומיים
ד"ר מיכל אל-יגון, ראש המגמה לייעוץ חינוכי, בית-הספר לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן.

 

מפגש 5 –התקיים ביום שישי, כ"ה שבט תשס"ח  01.02.08
ניתוח וטיפול התנהגותי בילדים הסובלים מקשיי ריכוז, התנהגות ומהיפראקטיביות

פרופ' עמוס רולידר ph.D. BCBA, ראש המכון לחקר ולמניעת התנהגות אנטי חברתית של ילדים במוסדות חינוך, המחלקה למדעי ההתנהגות , מכללת עמק יזרעאל.

 

מפגש 6 –התקיים ביום שישי, ט"ז אדר א' תשס"ח   22.02.08

סגנונות ואסטרטגיות למידה

ד"ר אורית זיו, ביה"ס לחינוך,  אוניברסיטת תל – אביב.

 

מפגש 7 –התקיים ביום שישי, ז' אדר ב' תשס"ח,  14.03.08
יישומי טכנולוגיה לקידום תלמידים לקויי למידה

פרופ' מלכה מרגלית, פסיכולוגית מומחית בפסיכולוגיה חינוכית ושיקומית, סגן נשיא האקדמיה הבין לאומית למחקר בליקויי למידה (IARLD) , מרצה בבית הספר לחינוך ע"ש קונסטנטינר, אוניברסיטת תל-אביב.

 

קידום תפקוד ושילוב לקויי למידה

גב' עופרה רזאל, ראש תחום צרכים מיוחדים, מט"ח.

 

מפגש 8 – יום שישי, כ"ח אדר ב' תשס"ח   04.04.08

לקויי למידה בצבא

ד"ר יעקב עזרא, נוירולוג, מפקד המרפאה הנוירולוגית בצריפין, צה"ל

ד"ר דבורה שני (סא"ל במיל'), פסיכולוגית חברתית-תעסוקתית מומחית ומדריכה מוסמכת, לשעבר ראש ענף מיון במח' מדעי ההתנהגות בצה"ל.

 

מפגש 9 – יום שישי, כ"ז ניסן תשס"ח   02.05.08

הפרעות קשב וריכוז במעגל החיים

ד"ר תמי מוזס, פסיכיאטרית לילדים ונוער, מנהלת היחידה להפרעות קשב וריכוז באגודת ניצן.

ד"ר מיכל לוסטיג, מומחית בפסיכיאטריה ורופאת שינה, מייסדת היחידה להפרעות קשב וריכוז למבוגרים באגודת ניצן.

 

מפגש 10 – יום שישי, י"א אייר תשס"ח  16.05.08

האם ניתן בגיל הבוגר לשנות את מהלכו של סיפור הלקות האישי?

ד"ר נעמי וורמברנד, מנהלת מרכז מהו"ת, מכללת סמינר הקיבוצים.

 

 

 

תקצירי הרצאות

תתי קבוצות של לקויי למידה

ד"ר מיכל שני, ראש תחום אבחון וטיפול בליקויי למידה, המגמה לליקויי למידה, אוניברסיטת חיפה.
להורדת המצגת לחץ כאן. 


לקט שאלות ותשובות מתוך המפגש
:
האם יש קשר מחקרי בין צורת ספרי הלימוד בכיתות הנמוכות ובעיות לקויי למידה?
פותחו תכניות חדשות המדברות על כך שילדים צריכים ללמוד ולא רק למלא אותיות. מניעת הכתיבה מונעת מהם להתפתח. חלק מההורים מאוד מבולבלים כשהמורה אומרת: "עדיף שתלך לאבחון, תקבל פטור מכתיבה ותבחן בע"פ". כשמדברים על הארכת זמן חייבים למדוד את הזמן הדרוש לתלמיד וכמה הוא מספיק לאחר הארכה. בנוגע לבעיות בכתב יד - תרגול הכתיבה משפר את התוצאות. ככל שקוראים יותר נתקלים בדגם טוב יותר לחיקוי אשר, בסופו של דבר , סייע לשיפור התוצאות.

 לבתי יש דיסגרפיה, היא מתאמצת לכתוב אך אינה מצליחה, האותיות מתבלבלות לה. כשהיא  מעתיקה  מהלוח אנו לא מבינים מה היא כותבת. הציעו לנו לקחת לפטופ.
כדאי שהיא תכתוב בלפטופ עבודות שמישהו אחר צריך לקרוא, אבל עדיף שהיא תכתוב הרבה כדי לפתח את המיומנויות – לא לקחת מהילדה את תבניות הכתיבה.

  אם אני ארגיל את הילד לקרוא איתו כל יומיים, שהוא יקרא פרק. לפעמים כשהוא שוגה, האם לתקן       אותו?
ישנן כמה גישות לקריאה משותפת. תקראי קצת  את וקצת הוא.  כשאת קוראת, הקפידי שיעקוב אחריך. אל תתקני אותו אם הוא שוגה. חייבים לתת תמריצים כל הזמן.

 האם ילדים מבינים מה הלקות שלהם? 
חשוב שילדים יבינו שהבעיה שלהם היא רק חלק קטן מתוך המכלול. אומנם הלקות לא תעלם, אך ניתן לשנות את התפקוד. שיתופם בתהליך הוא קריטי, ככל שהם יבינו את הבעיה, הם מוגנים יותר. 
מטופלים שמדברים איתם על הבעיה ומלמדים אותם סנגור עצמי, מפתחים תחושות של העצמה ויכולת 
מסוגלות ומבינים שהלקות אינה מרכז העולם.

מה בנוגע להוראה מתקנת במסגרת ביה"ס?
לבית הספר אין כוחות וכלים לתת מענה לצרכי הילד. אחה"צ יש חוגים וחברים. חשוב שילד יקרא לפחות חצי שעה ביום. הגבולות יגיעו מכם. חשוב לתת ולהשקיע בילד, אך גם להראות לו מה משקלו אחריותו. ויתור בגיל מוקדם עולה ביוקר. ילדים עם לקויות למידה בדרך כלל אינם רוצים ההקלות. הם רוצים להיות כמו כולם. נכון שיש כאלו שרוכבים על הגל. אני ממליצה לדחות כמה שניתן את קבלת ההקלות ולהרעיף כמה שיותר אהבה. בבית הספר המפתח המרכזי הוא הקשר עם המורה. חשוב לסייע למורה ולגרום לו לאהוב את ילדכם. מאבק מול המערכת לא יועיל. זה רק יגלגל את הבעיה ויחריפה.
 

לקויות למידה במעגל החיים

פרופ' מלכה מרגלית, פסיכולוגית מומחית בפסיכולוגיה חינוכית ושיקומית, סגן נשיא האקדמיה הבין לאומית למחקר בליקויי למידה (IARLD) , מרצה בבית הספר לחינוך ע"ש קונסטנטינר, אוניברסיטת תל-אביב.

לתקציר ההרצאה לחץ כאן

 


"ביחד ולחוד": יחסי הגומלין של ילדים עם ליקויי למידה - היבטים תיאורטיים וישומיים
ד"ר מיכל אל-יגון, ראש המגמה לייעוץ חינוכי, בית-הספר לחינוך, אוניברסיטת בר-אילן.
לתקציר ההרצאה לחץ כאן 


ניתוח וטיפול התנהגותי בילדים הסובלים מקשיי ריכוז, התנהגות ומהיפראקטיביות

פרופ' עמוס רולידר ph.D. BCBA, ראש המכון לחקר ולמניעת התנהגות אנטי חברתית של ילדים במוסדות חינוך, המחלקה למדעי ההתנהגות , מכללת עמק יזרעאל.

לתקציר ההרצאה לחץ כאן


קידום תפקוד ושילוב לקויי למידה

גב' עופרה רזאל, ראש תחום צרכים מיוחדים, מט"ח
לרשימת האתרים שהוצגו בהרצאה לחץ כאן


 

סגנונות ואסטרטגיות למידה

ד"ר אורית זיו, ביה"ס לחינוך, אוניברסיטת תל – אביב

להורדת המצגת לחץ כאן

להורדת שאלון "מה עוזר לי ללמוד ולזכור" חלק 1 - לחץ כאן

להורדת שאלון "מה עוזר לי ללמוד ולזכור" חלק 2 - לחץ כאן  

 

לקויי למידה בצבא

ד"ר דבורה שני (סא"ל במיל'), פסיכולוגית חברתית-תעסוקתית מומחית ומדריכה מוסמכת, לשעבר ראש ענף מיון במח' מדעי ההתנהגות בצה"ל.

לחומר בנושא ליקויי למידה בצבא לחץ כאן.

 

האם ניתן בגיל הבוגר לשנות את מהלכו של סיפור הלקות האישי?

ד"ר נעמי וורמברנד, מנהלת מרכז מהו"ת, מכללת סמינר הקיבוצים.

לתקציר ההרצאה לחץ כאן

 

אוניברסיטת תל אביב, בית הספר לחינוך ע"ש חיים וג'ואן קונסטנטינר
המרכז האוניברסיטאי לפיתוח סגל בחינוך
רמת אביב, תל-אביב 69978
טלפונים: 6407205 , 6406260 , 6408466- 03
http://education.tau.ac.il/merkaz
merkaz@post.tau.ac.il

 

אגודת ניצן לקידום ילדים ובוגרים עם ליקויי למידה, קשיי הסתגלות ותפקוד (ע"ר)

טלפון: 03-5372266