דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
אגודת ניצן > לקט פעילויות > לקט פעילויות 2006 > כנס להשקת ערכת המבחנים א-ת

כנס להשקת ערכת המבחנים א-ת

 

בתאריכים 2- 3 ביולי התקיים על ידי אגודת ניצן בשיתוף עם אוניברסיטת תל-אביב, כנס להשקת ערכת המבחנים א-ת: מערכת לאבחון ליקויים התפתחותיים בתהליכי קריאה וכתיבה על פי נורמות ארציות.

הערכה, בבעלותם של אגודת ניצן ומכון מופ"ת, פותחה על ידי ד"ר מיכל שני, גב' דורית לחמן, גב' צילה שלם, גב' אמירה בהט וגב' טלי זייגר והוצאה לאור על ידי הוצאת יסוד.

 

את הכנס פתחו בדברי ברכה: הגב' עפרה אלול- יו"ר ניצן, פרופ' דוד זיסנויין-אוניברסיטת ת"א והגב' מלי דנינו, מנכ"ל ניצן.

חלקו הראשון של הכנס עסק במחקרים חדשים ועדכניים בתחום לקויות הלמידה, במסגרתו הועברו ההרצאות הבאות:

פרופ' מלכה מרגלית, אוניברסיטת תל-אביב-  "לקות למידה - מחקר וכיווני עתיד"

פרופ' צביה ברזניץ, אוניברסיטת חיפה - "דיסלקציה: א-סינכרון של מערכות מוחיות"

פרופ' דוד שר, אוניברסיטת חיפה - "שורשי המודעות הפונולוגית בשפה העברית"

ד"ר תמי קציר, אוניברסיטת חיפה - "אבחון וניבוי של הבנת הנקרא בקרב ילדים דיסלקטים"

 

חלקו השני הוקדש לערכת א-ת והועבר על ידי ד"ר מיכל שני-אוניברסיטת חיפה, גב' טלי זייגר וגב' אמירה בהט - המכללה האקדמית בית ברל, ד"ר ענת בן סימון- המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, גב' דורית לחמן וגב' צילה שלם - מכללת לוינסקי.

 

חלק מהמצגות באדיבותם של המרצים מופיעות תחת הכותרת לקויות למידה

 בתפריט הימני. לקישור ישיר לחץ כאן.

 

 דברי הברכה של עפרה אלול, יו"ר אגודת ניצן:

פרופ' מלכה מרגלית- פסיכולוגית מומחית בפסיכולוגיה חינוכית ושיקומית המלווה את אגודת ניצן שנים רבות, רואה חשיבות רבה בטיפוח הורים לילדים עם ליקויי למידה, יו"ר הועדה הציבורית למיצוי יכולתם של תלמידים עם ליקויי למידה הקרויה גם בשמה "ועדת מרגלית". כיום מכהנת כסגן נשיא האקדמיה הבין לאומית למחקר בליקויי למידה ומרצה בכירה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת ת"א.

ד"ר יהודית שטיימן - המנהלת והעורכת הראשית של הוצאת הספרים מכון מופ"ת. 

יהודית ליוותה והנהיגה את כל המסע המפותל והמורכב בדרך להוצאת הערכה, מתוך אמונה ותחושת שליחות המכירה בחשיבותה של הערכה עבור המוסדות השונים המכשירים אנשי מקצוע בתחום האבחון והטיפול.

פרופ' דוד זיסנווין, יו"ר הועדה האקדמית של המרכז האוניברסיטאי לפיתוח סגל בחינוך באוניברסיטת תל-אביב, אשר נבצר ממנו להיות עמנו היום. ומר חזי פלג מנהל המרכז לפיתוח סגלי הוראה באוניברסיטת ת"א, אשר מסייע בדרכו המיוחדת, ליצור מפגשים בין אגודת ניצן ואוניברסיטת ת"א ההופכים לאכסניה למיזמים חינוכיים וליוזמות חדשניות בתחום.

כיושבת ראש אגודת ניצן אני מבקשת לברך מעל במה זו את כל העושים במלאכה ובראש וראשונה את חברי בהנהלת ניצן ואת כל ציבור המתנדבים בסניפי ניצן ברחבי הארץ הפועלים ללא ליאות למען לקויי הלמידה במדינת ישראל.

אני רוצה כמובן לברך את צוות הפיתוח של ערכת א-ת בראשותה של ד"ר מיכל שני,דורית לחמן, צילה שלם, אמירה בהט, טלי זייגר וכמובן את היועצת המדעית בתחום המתודולוגיה, ד"ר ענת בן סימון מהמרכז להערכה ולבחינות וד"ר מיכל סגל, העורכת הלשונית וזאת, על תרומתן הרבה לפיתוח כלים לאבחון בקריאה ובכתיבה שהן המיומנויות הבסיסיות הדרושות לרכישת השכלה המהווה תנאי הכרחי להשתלבות בחברה.

היום הוא יום חג לנו וזה הזמן לספר לכם איך הוקמה האגודה ובזכות מי:

אגודת ניצן הוקמה בזכותה של קבוצת הורים אשר כבר בשנת 1964 התאגדה ביחד עם דר' דרעין (נוירולוג ילדים ופסיכיאטר), במטרה להקים מסגרות חינוכיות שיתאימו לילדיהם שהופנו עד אז למסגרות ובתי ספר מיוחדים שלא התאימו להם. היו אלה ילדים בעלי מנת משכל רגילה, בהופעתם החיצונית לא היה דבר המבדיל אותם מילדים אחרים, עם זאת הם סבלו מליקויים ספציפיים שבאו לידי ביטוי בלימודיהם, דיבורם, משחקם והתנהגותם שהבדילו אותם מילדים אחרים בני גילם וחייבו הקמת מסגרות מיוחדות שיתאימו ליכולותיהם ולקשייהם המיוחדים ויאפשרו להם לפתח את המיומנויות הלקויות שלהם, איש, איש לפי קשייו ויכולת ההתקדמות שלו. (דברים אלה נכתבו ע"י מירה פיין אמא לילד לקוי למידה הפעילה באגודת ניצן מאז הקמתה ועד היום).

אגודת ניצן שמה לה למטרה, אז וגם היום, להמשיך לפעול להגברת המודעות הציבורית ללקויי הלמידה תוך שמירה על שוויון הזדמנויות בחינוך,בחברה ובתעסוקה ,למיצוי יכולתם של ליקויי הלמידה ולתועלת החברה.

לפעול למען קידום חוק זכויות תלמידים עם ליקויי למידה בחינוך הרגיל אשר ניצניו כבר נובטים במערכת החינוך הודות לאימוץ ההמלצות של "ועדת מרגלית" והודות להקמתה של היחידה ללקויי הלמידה בשירות הפסיכולוגי-ייעוצי אשר קבלה מעמד של גף במשרד החינוך.

כבר בשנת 1993 קיבלה אגודת ניצן החלטה לקדם את הרמה הפרופסיונלית של מערך המאבחנים שלה באמצעות פיתוח מקצועי של מערכת כלי אבחון בעלת נורמות, הכוללת מבחנים המותאמים למבנה השפה העברית ולמחקר הנוירופסיכולוגי. מערכת זו נועדה לספק מידע איכותי רלבנטי לצורך טיפול ומשמשת כמעט עשור את המאבחנים בארץ. 

בצוות המחקר והפיתוח שהוקם ע"י שרה וילנאי, פעלו דורית לחמן וצילה שלם מאגודת "ניצן" במשך 4 שנים בעזרתם של פרופ' בנטין מהאוניברסיטה העברית ופרופ' דורית רביד מאוניברסיטת ת"א, ובשנת 1998 יצאה מערכת כלי האבחון לאור.

ערכת א-ת המושקת כאן היום, היא פרי עבודה משותפת של אגודת ניצן ומכון מופ"ת, היא למעשה ערכת האבחון הנורמטיבית העדכנית ביותר בארץ.

לרגע זה  אנו מייחלים כבר שנים ביחד עם אנשי המקצוע הכמהים לקבל לידם מבחן המבוסס על מחקר עדכני המאפשר מיפוי פרופילים שונים של תלמידים הזקוקים לדרכי הוראה והיבחנות מותאמים.

כיו"ר אגודת ניצן אני יכולה להבטיח לכם כי אגודת ניצן תעצים את פעילותה ביחד עם כל השותפים במעשה החשוב הזה, אנשי שדה ואקדמיה כאחד, וזה המקום לציין את פרופ' צביה ברזניץ על הקמת החוג ללקויות למידה באוניברסיטת חיפה, ואת סגל ההוראה הבכיר התורם לחלק העיוני והמחקרי בכנס זה.

החוג ללקויות למידה באוניברסיטת חיפה, מהווה סמן ימני למוסדות השונים בארץ המכשירים אנשי מקצוע בנושא הן בתחום הפרקטי והן בתחום העיוני מחקרי ומהווה מקור ללמידה ולהתמקצעות בקורסי האבחון והטיפול של אגודת ניצן.

כארגון הורים, אנו חרדים לנוכח התופעה כי ההישגים אשר הושגו עד כה אשר יצרו מציאות חדשה אשר בה לקות הלמידה נחשבת אמנם לקושי אך לא למכשול, נרמסים ע"י אלה הבוחרים לעסוק ב"הקלות" ולא בהתאמות ובכך גורמים לעיתים ליחס בלתי הולם ללקויי הלמידה ולהוריהם הנאבקים יום יום בהתמודדותם עם הלקות.

אגודת ניצן רואה לנכון להתגייס ולתרום למאמצים הנדרשים על מנת לבקר את תהליכי האבחון באמצעות הטמעת ערכת א-ת בקרב המאבחנים בארץ וזאת במטרה לשמור ולקדם את זכויותיהם של לקויי הלמידה במערכת החינוך.

אנו מציעים כי הערכה החדשה המתבססת על מדגם מייצג ורחב תשמש בסיס השוואתי ראשוני לקביעת קריטריון לזכאות לטיפול ולהתאמות.

לאור כל זאת אנו מבקשים לעדכן את הידע ולהגביר תהליכים של התמקצעות וסטנדרטיזאציה בקרב המאבחנים הדידקטיים בארץ אשר יקבלו את ההכשרה הנדרשת ובכך תיסלל הדרך להסדרת הליך הרישוי למיסוד המקצוע של המאבחן הדידקטי במדינת ישראל.

אגודת ניצן שוקדת על מנת לשמור ולקדם את מעמדם של לקויי הלמידה במדינת ישראל וזכותם לשוויון הזדמנויות ולפיכך, תמשיך האגודה גם בשנים הבאות לפתח סטנדרטים לאבחון ולטיפול עבור קהיליית המאבחנים והמטפלים בארץ וזאת,על בסיס הידע והניסיון אשר נצבר במהלך השנים המשמש גם כיום, אבן שואבת לכל העוסקים בתחום.

 

גב' עפרה אלול, יו"ר אגודת ניצן

 

 

דברי הברכה של הגב' מלי דנינו, מנכ"ל אגודת ניצן:

הרשו לי להוסיף מילות תודה לכל מי שתרם להצלחתו של הכנס:

ראשית הרשו לי להודות לד"ר מיכל שני אשר עמלה רבות בתכנון ובהבניית הכנס בעצה אחת עם מפתחות הערכה: דורית לחמן, צילה שלם טלי זייגר ואמירה בהט. בהזדמנות זו אני רוצה להודות למיכל על תרומתה הרבה לבניית תוכנית הלימודים החדשה בקורס האבחון של ניצן ובסיוע בבניית פורמט האבחון האחיד בסניפי ניצן.

תודה מיוחדת לפרופ' מלכה מרגלית מהחוג לחינוך באוניברסיטת ת"א, לפרופ' צביה ברזניץ, לפרופ' דויד שר ולד"ר תמי קציר מהחוג ללקויות למידה באוניברסיטת חיפה וכן לד"ר ענת בן סימון מהמרכז להערכה ולבחינות, על תרומתם להרחבת הידע העיוני והמחקרי בכנס זה.

יבואו על הברכה הצוות המסור והמקצועי של המחלקה לפיתוח סגלי הוראה בניצוחו של מר חזי פלג

אנו מוקירים את הסיוע שהושטתם לנו בארגון הכנס ומעריכים את הרמה המקצועית הגבוהה שהפגנתם, כיאה לכנס מקצועי מעין זה.

יבואו על הברכה, כל החברים בצוות המטה של אגודת ניצן ובמיוחד לרמי, גלית ואסנת, על ההערכות להקמת מערך ההדרכה בשנת הלימודים הבאה להטמעת ערכת א-ת, לעדי על התיאום בין כל הגורמים וניהול המערך הארגוני, הקשר עם הסניפים ותקשור הכנס בקרב בעלי עניין ולענת שסייעה לנו, למרות עיסוקיה הרבים.

הרשו לי לסיים במילות תודה והוקרה לכל המתנדבים הפועלים למען אגודת ניצן ובראשם, הגב' עפרה אלול וחברי הנהלת ניצן, המתווים את דרכה של האגודה ,תומכים ומעודדים את כל העושים במלאכה.

אני מאחלת לכל באי הכנס הנאה בלמידה ומצפה לראותכם במפגשים המתוכננים עבורכם להמשך למידה בשנה הבאה.

 

גב' מלי דנינו, מנכ"ל ניצן

 

מימין לשמאל: גב' עפרה אלול, גב' מלי דנינו, פרופ' מלכה מרגלית,
ד"ר מיכל שני, גב' דורית לחמן

 

 

אגודת ניצן ואוניברסיטת תל-אביב מתחילים הרשמה לכנס נוסף

על המועד תמסר הודעה בהמשך.

 

למעונינים - אנא מלאו את טופס ההרשמה המצורף (לחץ כאן)