דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
אגודת ניצן > לקט פעילויות > לקט פעילויות 2006 > יום עיון למאבחנות ניצן בנושא הדגשים מיוחדים לקראת המבחן הפסיכומטרי

יום עיון למאבחנות ניצן בנושא הדגשים מיוחדים לקראת המבחן הפסיכומטרי

 

ביום ד' 24/5/06 התקיים יום עיון למאבחנות ניצן העוסקות באבחון בוגרים, בנושא הדגשים מיוחדים לקראת המבחן הפסיכומטרי.

הגב' מרים איתן, ראש היחידה למבחנים מותאמים במרכז הארצי לבחינות והערכה, הרצתה בנושא המבדק הפסיכומטרי אצל נבחנים עם לקויות למידה.

היא ציינה כי לקות למידה ספציפית וחמורה עליה ניתנים תנאים מותאמים בבחינה הפסיכומטרית היא לקות למידה התפתחותית שהופיעה בגיל צעיר ויש עליה תיעוד. בהעדר נתוני רקע ועדויות לקשיים במהלך השנים לא ינתנו תנאים מותאמים.

במהלך הרצאתה סקרה הגב' איתן את עבודת המרכז הארצי לבחינות והערכה ודיווחה על ממצאי מחקרים הנערכים במרכז בנושא ובעיקר הדגישה את החשיבות הרבה שיש למילוי מדויק ומפורט של השאלונים, כתנאי הכרחי לבדיקת הזכאות להתאמות בדרכי הבחנות בבחינות הפסיכומטריות.

 

להלן עיקרי הנושאים שהעלתה הגב' איתן בהרצאתה:

 

שאלון למאבחן

חשיבות מילוי תאריך האבחון ותאריך מילוי השאלון, מאחר ולא תמיד מדובר על אותו מועד. כמו כן חשוב מאד לציין את תאריך הלידה וגיל הנבדק בעת האבחון.

חשיבות רבה לפירוט הרקע ההתפתחותי. גם אם לפעמים קשה לאבחן בוודאות קיומן של לקויות, חשוב לציין גורמים בהתפתחות היכולים להוות בהמשך סיבות להתפתחותן.

בדיווח על עיכוב / איחור בהתפתחות, חשוב לפרט לגבי אופיו של האיחור בכל אחד מן התחומים (לשוני, מוטורי, חברתי).

 

דו"ח תוצאות המבחנים

הדגישה את הצורך בדיווח מפורט ומדויק בתחומי התפקוד השונים: תפקודי שפה, כולל המנגנונים העומדים בבסיס השפה בעברית ובאנגלית, עיבוד/ תפיסה חזותית, יכולת גרפו-מוטורית, תפקודי קשב, ריכוז ותפקודים ניהוליים והערכת יכולת.

לגבי תפקודי הקשב והריכוז, ציינה כי מאבחנים דידקטיים אינם יכולים לאבחן הפרעת קשב וריכוז, אולם הדגישה את החשיבות בתיאור ההתרשמות לגבי התנהגויות נצפות היכולות להצביע על סבירות גבוהה לקיומה של הפרעה זו והמליצה במקרים אלה להמשיך בירור עם מומחים בתחום.

בכל מקרה, ציינה כי במקרים של הפרעות קשב וריכוז לא ניתנת תוספת זמן בבחינה הפסיכומטרית, אולם כשנמצא שהנבחן מתקשה בתפקודים ניהוליים (ניהול זמן, התארגנות, בלבול בחישובים ומוסחות) ניתנות התאמות כגון: הפסקות, תשובון מוגדל (לסיוע בהתארגנות), שימוש במחשבון (למנוע בלבול בחישובים) וסרגל (שיסייע במניעת קפיצה בין השורות).

במקרים נדירים כאשר קיימת בעיה של מוסחות, תנתן לנבחן אפשרות להבחן בחדר נפרד.

מדיניות ערעורים

קיימות שתי סיבות עיקריות להגשת ערעור:

  1. המערער מציג נתונים חדשים שלא הוצגו בפניה הראשונה, כמו אבחונים חדשים, או במקרים בהם המאבחן לא העביר את כל הנתונים הקיימים. הגב' איתן ציינה שבהחלט ישנם מצבים בהם פונים לא מקבלים את ההתאמות המגיעות להם בשל חוסר בנתונים מצד המאבחנים.
  2. כשהמערער חושב שנעשתה טעות בקביעת המרכז לבחינות והערכה.

 

הדרישות בפניה

  • תתקבלנה פניות של נבדקים מגיל 16 ומעלה.
  • יתקבלו אבחונים בני 5 שנים לכל היותר, גם במקרה של נבחנים מעל גיל 21
  • חשוב לצרף לפנייה תעודות , כולל תעודות מביה"ס היסודי ואפילו מהכיתות הנמוכות, זאת במידה והן מספקות אינפורמציה   חשובה כגון התמדה / חוסר התמדה, אחידות בקבלת ציונים נמוכים במקצועות רבי מלל, מתמטיקה או אנגלית, מה שיכול להעיד על קיומם של קשיים לאורך השנים.