דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
אגודת ניצן > לקט פעילויות > לקט פעילויות 2005 > דיון בנושא פתיחת מרכזים לאבחון רב תחומי

דיון בנושא פתיחת מרכזים לאבחון רב תחומי

אגודת ניצן נערכת לקראת פתיחת שני מרכזים לאבחון לקויי למידה והפרעות קשב וריכוז בעיר טבריה, בשיתוף עם ביה"ח זיו וקרן סקטא-רש"י ובמרכז הארצי של האגודה בעיר תל-אביב.

בתאריך 5/12/05 נערך דיון מקדים עם טובי המומחים בארץ, בנושא כלי האבחון לאיתור לקויות קשב וריכוז.

  

בדיון השתתפו:  דר’ אסתר גלילי- פסיכיאטרית ילדים ונוער ; דר’ איריס מנור- פסיכיאטרית ילדים ונוער; דר’ אילנה פרבשטיין- פסיכיאטרית ילדים ונוער; דר’ מירי כץ- פסיכיאטרית ילדים ונוער; דר' מיכל לוסטיג- פסיכאטרית בוגרים; דר’ תמי מוזס, פסיכיאטרית ילדים ונוער; גב' רותי זמיר- פסיכולוגית קלינית; מר מיכאל יעקובי- פסיכולוג קליני וחינוכי;  דר’ מיכל שני, לקויות למידה; גב’ מלי דנינו- מנכ"ל ניצן; מר רמי גרטלר- ראש תחום אבחון וטיפול; גב' ענת כצנלסון- פסיכולוגית שיקומית; גב' אסנת כנען-  לקויות למידה; גב' ליאת מלך- לקויות למידה; גב' טובה כץ- לקויות למידה וגב' שירי אשד יהושע - לקויות למידה.

 

 

הנחה את הדיון: מר רמי גרטלר.

 

להלן עיקרי הנושאים והרעיונות שהועלו בדיון:

 

דברי פתיחה: גב’ מלי דנינו, מנכ"לית ניצן

אחד הנושאים שאינם מקבלים מענה במשרד החינוך הינו תנאי למידה והיבחנות לתלמידים עם הפרעות קשב וריכוז. 

הורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז מגיעים למערכת החינוך עם מספר אבחונים המבוצעים ע"י פרופסיות שונות בתחום האבחון, כאשר פעמים רבות חסרה האינטגרציה בין האבחונים על מנת להציע את דרכי הטיפול ו/או תנאי ההבחנות המרביים. היעדר האינטגרציה בין הגורמים המקצועיים יוצר מצב של בלבול וחוסר אונים ומקשה על מערכת החינוך בקביעת סדרי עדיפויות ובניית תוכנית מותאמת. 

מתוך כך ראתה אגודת ניצן  צורך בהקמת מודל למרכז רב תחומי אשר ייתן מענה לצרכים אלו, ייבחן את כל ההיבטים- דידקטיים, רגשיים ופסיכיאטריים, ויגבש תוכנית טיפול המסתמכת על מסמכי האבחונים השונים. 

מרכז רב תחומי אחד יפתח בטבריה, בשיתוף עם ביה"ח זיו וקרן סקטא-רש"י. גויסו כספים לעריכת אבחונים לארבעים ילדים "רב בעייתיים" הזקוקים לאבחנה מבדלת. המרכז השני יפתח במקביל במרכז הארצי של אגודת ניצן בתל-אביב.

 

 

תהליך האבחון הרב תחומי : אבחון פסיכיאטרי, אבחון פסיכולוגי ואבחון דידקטי.

הצגת מודל עבודה כפי שפותח בשיתוף פעולה בין ביה"ח זיו בצפת, המרכז הארצי של "ניצן" וסניף "ניצן" בטבריה. המודל הוצג ע"י דר’ אילנה פרבשטיין וגב' שירי אשד יהושע.

 

 

 

שלב ראשון: איתור המועמדים לתוכנית

יאותרו 40 ילדים הלומדים בבתי-ספר יסודיים בעיר טבריה ובאים ממשפחות המצויות במצוקה כלכלית קשה ואשר אינם מקבלים סיוע טיפולי על ידי הגורמים המקצועיים האחרים בעיר. הורי הילדים, מחנכיהם, צוות הייעוץ בביה"ס וכן הילדים עצמם, ימלאו שאלונים במטרה לעמוד על אופי הקשיים.

 

 

שלב שני: ביצוע הערכה רב תחומית

עריכת אינטק מעמיק שיעשה ע"י פסיכולוג או מאבחן כישורי למידה.

  • הערכה דידקטית- תעשה ע"י צוות ניצן.
  • הערכה פסיכולוגית- תעשה ע"י פסיכולוג שיקומי /חינוכי / קליני שמיומן ועוסק באבחון וטיפול באוכלוסיות עם לקויות למידה.
  • ההערכה כוללת: אינטק מורחב עד 3 פגישות; בדיקת אסטרטגיות למידה; בדיקת בעיות רגשיות הקשורות ללמידה ובעיות רגשיות רחבות יותר.

 

הערכה פסיכיאטרית- ובהתאם לצורך מבחן CPT תעשה ע"י צוות בי"ח זיו.  

בשלב זה משתמשים בבי"ח זיו במבחן TOVA.

 

 

 כל תלמיד ילווה על ידי איש מקצוע "מתאם טיפולי" (CASE MANAGER) בתחום לקויות הלמידה. המתאם יפעל יחד עם הגורמים המטפלים בבתי הספר ועם כלל הצוות הטיפולי הלוקח חלק בפרויקט, ידריך את המורה בבית הספר ואת ההורים ויעקוב אחר התקדמות התלמיד. 

 

שלב שלישי: סיכום אינטגרטיבי והצעת תוכנית טיפול
גיבוש המלצות להוראה מתאימה ולדרכי היבחנות.

בניית תוכנית התערבות יחידנית- בתחום זה הוצעו מספר אפשרויות. יש צורך להתאים לכל פונה את התכנית הייחודית המתאימה לצרכיו:

  • - תכנית דידקטית
  • - טיפול פסיכולוגי ממוקד בלמידה
  • - טיפול פסיכיאטרי
  • - הדרכות הורים
  • - קבוצת תמיכה
  • תיאום הטפול בשיתוף ובתמיכת ההורים.   

משך הטיפול הפסיכולוגי 3 חודשים עד שנה. הפניה למרפאה לבריאות הנפש  תתבצע  במקרה של תחלואה נוספת.


 

 

מטרות התוכנית הטיפולית 

תוכנית הטיפול הינה ליבו של התהליך.

 

  1. ללוות את התלמיד בהתמודדות עם המשמעות של להיות "לקוי למידה" /"בעל הפרעת קשב וריכוז".
  2. ללוות את התלמיד בתהליך של השלמה והתמודדות עם ההשלכות של הקשיים על תחומי החיים השונים (לימודי, חברתי ומשפחתי) וכן חיזוק הדימוי העצמי ותחושת המסוגלות.
  3. ללוות ולהדריך את ההורים בתהליך תוך מתן דגשים ל: הקניית כלים לדיאלוג עם מערכת החינוך ויכולת סינגור; הקניית ידע בנושא לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז; יצירת אווירה נעימה ואינטראקציה חיובית עם הילד; הקניית דרכי התמודדות עם הקשיים; הדרכה במתן הוראות בצורה יעילה; נושאים רלוונטיים בהתמודדות עם ילדים לקויי למידה ובעלי הפרעת קשב וריכוז.
  •  משך התוכנית הינו עד שנה, בהתאם לשנת הלימודים בביה"ס.

 

 דיון בעקבות הצגת המודל:

 ארבעים הילדים שישתתפו במודל יעברו הערכה פסיכיאטרית. האבחונים יעשו  במקביל, כאשר האינטק יאפשר לדעת מה מקור הבעיה ובאיזו הערכה יש להתחיל.

 נשאלה השאלה מי יעביר את האינטק? מהם כלי האבחון של האינטק? 

השלב הראשון של התהליך הינו העברת שאלונים. מומלץ להעביר את שאלון אכנבך או שאלון קונרס להורים, מורים ולילד ככלי שיאפשר לעשות סינון ראשוני. האדם שיעשה את האינטק יעבוד מול מחשב (אינטק ממוחשב), זאת על מנת לאסוף את המידע באופן שיטתי והדרגתי.

מה יהיה היקף האבחונים הפסיכיאטריים? 

במסגרת ההערכה הפסיכיאטרית חשובה התייחסות למערכת הסנסורית והתחושתית- בדיקת רגישות למגע, לאור, לרעש.

הועלתה החשיבות של המשך התעסקותו של הפורום בקידום הזכויות של ילדים עם הפרעות קשב וריכוז במערכת החינוך. 

אגודת "ניצן" תשמח לשיתוף פעולה עם מרכזים שונים לאבחון הפרעות קשב וריכוז וזאת בכדי לתת מענה לכמה שיותר ילדים הזקוקים לאבחון.

מאחר והתהליך נמצא כרגע בשלביו הראשונים, הערכה נוספת של התקדמות הפרויקט תעשה בעוד כ-6 חודשים.

 

 

כלי אבחון נוירו-קוגניטיביים:

אבחון ה- BRC שפותח באוסטרליה- הוצג ע"י גב’ רות זמיר דייויס.

 

כלי ממוחשב לאבחון נוירופסיכולוגי Brain Resource International Database -  של חברת Brain Resource  הכלי נותן אפיונים מדויקים של אבחנת ADHD ושל תתי הקבוצות.

עקרונות: הסכמה מדעית רחבה; קבוצות גדולות של נבדקים (נורמות מגיל 6- 85).

הקליינט מגיע למרכז האבחון, הגיעו להסכמה לגבי 12 טקסטים הנבדקים באמצעות "מסך מגע" אשר יבדקו יכולת סנסו-מוטורית, זיכרון מילולי, שמיעתי, חזותי, זיכרון לטווח קצר וארוך, מיקוד וחלוקת קשב, יכולת ארגון ותכנון-EF.

ADHD - הפרעה הטרוגנית המחייבת תמונה מקיפה של היכולות הקוגניטיביות של הפרט. מטרות הכלי לתת אבחון קוגנטיבי מקיף ומהימן. הכלי האבחוני של BRC כולל בתוכו הרבה מאד מידע על הפרופיל הקוגניטיבי של הנבדק בכלל, ועל הפרעת הקשב (במידה ויש) בפרט עם אינדיקציות לגבי ליקויי למידה.

במסגרת הבדיקה יבדקו 100 ילדים שאובחנו כבעלי הפרעת קשב וריכוז במרפאה לבדיקת קשב וריכוז שבתל השומר באחריותה של ד"ר מירי כץ. הילדים יושוו לקבוצת ה-Control של ה-BRC  ולקבוצת ילדים "נורמאליים". בהנחה כי לא ימצא שוני בין קבוצות הילדים עם הפרעת קשב וריכוז יהיה ניתן להשתמש בכלי.

 

 

 

מבחן ממוחשב להערכת תפקודי קשב וריכוז לצעירים ולמבוגרים

  IVA ו- ADVIV - הוצג ע"י גב' טובה כץ.

IVA כלי הערכה נוסף להערכת תפקודי קשב וריכוז. המבחן מהווה פן נוסף בתהליך הכולל שאלונים וראיונות המבחן כולל שלב של תרגול ורק לאחר מכן עוברים לשלב המבחן. ה-IVA בודק את הערוץ החזותי והשמיעתי בו זמנית, על הנבדק להגיב לספרה אחת אותה הוא רואה ושומע בו זמנית ולהתעלם מהספרה שתיים. הכלי מאפשר לאתר נקודות חוזק והציע תוכנית התערבות.

ADVIV  הינו כלי העובד על אותו עיקרון ומיועד למבוגרים. הכלי בודק גירויים חזותיים ושמיעתיים בו זמנית.