דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link
הורים וילדים > הדרכת הורים > הכנת שיעורי בית

עצות להורים להתמודדות עם הכנת שיעורי הבית של ילדם

מאת: ד"ר מלי דנינו, מנכ"ל ניצן


הורים רבים נאבקים יום יום עם ילדיהם על משימת הכנת שיעורי הבית. אצל הורים לילדים עם ליקויי למידה משימה זו קשה שבעתיים ולעתים קרובות הם מוצאים עצמם חסרי אונים מול מציאות זו. יש המגיבים בכעס ובכך מקלקלים את מערכת היחסים עם ילדיהם ויש המרימים ידיים ומוותרים. אגודת ניצן מספקת עצות להורים, ובעיקר להורים לילדים עם ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז, להתמודדות יעילה יותר עם הכנת שיעורי הבית.

  • בחירת הזמן האופטימלי להכנת שיעורי הבית
    כדאי להכין את שיעורי הבית בזמן האופטימלי לילד. מנוחה קצרה אחרי בית הספר ואחריה  הכנת השיעורים, מאפשרת לילד לעשות את הנדרש שלפני שהתעייף עוד יותר וספג עוד גירויים עודפים ממשחקי משחב וטלוויזיה. חשוב להגדיר שעות אלה מראש, גם לגבי סוף השבוע.

  • שיפור סביבת הכנת שיעורי הבית
    תהיה גמיש לגבי בחירת המיקום להכנת שיעורי הבית. לא כל ילד עובד ביעילות ליד שולחן בחדר שקט, יש ילדים שיעדיפו בשכיבה על הרצפה, בישיבה על המיטה, או על השולחן במטבח, למרות ההמולה. יש ילדים שאוהבים רעש רקע, אחרים מעדיפים שקט. בזמן שטלוויזיה בדרך כלל מסיחה את המיקוד של הילד, מוסיקה יכולה לשמש כרעש רקע מועדף עבור ילדים. חשוב לגלות גמישות, כל עוד שילדך באמת מכין את שיעוריו בסביבה שבחר לעצמו.

  • נוכחות הורית או מבוגר משמעותי אחר
    הקושי לגיוס אנרגיה ללמידה גובר כאשר הילד נמצא בגפו. ההתנסויות המצטברות של כשל בגיוס אנרגיה ובהתמדה עד להשגת המטרה הרצויה מביאות לייאוש מלכתחילה. בנוכחות המבוגר המשאלה ללמוד על-מנת לשמח את המבוגר ולקבל ממנו הערכה והתפעלות, עוזרת לווסת את המוטיבציה והעוררות. ילדים רבים מתעקשים שההורה לפחות ישב לידם בעת הכנת השיעורים. אחר כך בהדרגה המבוגר יכול לצמצם את נוכחותו: לשבת על-יד ולעודד, לשבת במרחב מה באותו חדר ולעסוק במשהו אחר, להציץ על הילד כל כמה דקות ולעודד וכו'.

  • סביבה לימודית בטוחה ואוהבת
    ילדים ליקויי למידה זקוק לסביבה בטוחה ואוהבת. רק בסביבה כזו הוא יכול לקחת סיכונים ולהתמודד עם דרישות לימודיות וכישלונות. על-מנת שיצליח לפתח קשב וכישורים ניהוליים, הוא זקוק למבוגר שאליו יוכל לפנות כשקשה לו, ושיעזור לו לווסת את עצמו ביעילות. מיעוט בתיקונים ובהערות וצמצום בגינוי והטפות מוסר, הם ערובה לשימור של יחס חיובי ושגרה תומכת.

  • ארגון המשימות
    סייע לילדך בארגון המשימות שקיבל בבית הספר, עזור לו לבחור במה להתחיל, לאסוף ולארגן את החפצים הנחוצים לו, תוודא שהוא מבין מה נדרש לעשות  וכשאתה מוודא שהצליח להתחיל, תעזוב אותו ותן לו להמשיך לבד. לאחר מכן עזור לו לעבור למשימה הבאה.

  • תעזור לילדך לסדר את המשימות הלימודיות שלו ברצף שהכי מתאים לו כאשר יש לילדך שיעורי בית רבים, בדרגות קושי שונות, עם מה כדאי לו להתחיל? זה תלוי בילד ובהרכב המסוים של שיעורי הבית שקיבל. יתכן שאם יתחיל עם המשימות הקלות ואח"כ ימשיך לקשות יותר, זה יתרום לביטחונו העצמי . מצד שני, אם יסיים עם המשימות הקשות קודם, יהיה לו קל יותר. תנסו את שתי השיטות בכדי לראות מה מתאים לו ביותר. אל תחשוש להחליף בין שתיהן, לפי הצורך.

  • תכנון משימות לטווח ארוך
    תקל על ילדך בהכנת עבודות גדולות בכך שתחלקו את העבודה הגדולה לחלקים קטנים. תקבעו מועדים לסיום כל משימה, כך שלבסוף כל העבודה תהיה מוכנה בזמן. תהליך זה יסייע לילדך להתמקד בחלקים קטנים של העבודה הגדולה, יגביר את המוטיבציה שלו וילמד אותו שיטות תכנון.

  • לקחת הפסקות
    תקבע יחד עם ילדך את תדירות ומשך ההפסקות שהוא עושה בהכנת השיעורים. תנסו להעריך את הזמן שהוא צריך להכנתם באותו יום ותחלקו אותו ליחידות קטנות יותר

  • המנע ממעבר פתאומי מפעילות חופשית להכנת שיעורי הבית
    מעבר מפעילות מהנה להכנת שיעורי בית עלול להיות קשה עבור ילדים. תקל על המעבר בכך שתיתן לו משימה פשוטה שתסייע לו להיכנס לאווירה של עבודה וריכוז. למשל: קיפול כביסה, עריכת השולחן, טאטוא הרצפה.

  • סיוע בהתארגנות ותכנון
    ניתן לסייע בהתארגנות על-ידי הקניית שגרה התנהגותית קבועה המתבצעת בזמנים קבועים, על-פי רשימה כתובה או רשימת הכנות הנשלפת מהזיכרון. ילדים שמצליחים להפנים ולהתרגל לרשום ביומן, להכין דף משימות, וגם לזכור לעקוב אחריו, משפרים את יכולת ההתארגנות שלהם באופן מהותי.

  • תשאל שאלות מנחות
    כשילדך נתקע ולא מצליח להמשיך את העבודה, תשאל אותו שאלות מנחות שידריכו אותו במציאת התשובה. שאלות מנחות מסייעות לילדים לרכוש יכולות לגשת לבעיות מורכבות בצעדים קטנים.

  • המנע מלהציל את ילדך ממשברים בהכנת שיעורי הבית
    כל ילד, באיזשהו שלב, שוכח להכין את שיעורי הבית או שדוחה את הכנתם עד שכבר מאוחר מדי. כשזה קורה, המנע מלהתערב כדי לתקן דברים. במקום זאת, תדריך אותו לגבי הצעדים שעליו לקחת כדי לצאת מהמשבר. למשל, אם שכח לרשום את שיעורי הבית, תשב לידו עד שיתקשר לחבר מהכיתה ויברר. במידה ואינו מצליח לסיים את העבודה בזמן, במקום שתכתוב פתק למורה, תציע לו לכתוב מכתב למורה בו הוא מסביר מדוע לא הצליח לסיים את העבודה ולבקש הארכה. תחתמו על המכתב יחד. כשאתה מאפשר לילדך לקחת אחריות על הטעויות שלו, הוא לומד שיטות חשובות לפתרון בעיות.

  • בקש עזרה חיצונית
    יכולות להיות תקופות שבהן אינך האדם המתאים ביותר בשביל לסייע לילדך עם שיעורי הבית. במידה והעבודה ביחד גורמת לכם לתסכול, חפש עזרה חיצונית. אין זה אומר שאתה צריך להוציא כסף רב על מורים פרטיים או מרכז למידה. אתה יכול, למשל, להתחלף עם הורה אחר של ילד מהכיתה, או לבקש עזרה מאח גדול או מקרוב משפחה. עדיף שתשמור על תפקידך כהורה אוהב לשמר מערכת יחסים טובים עם ילדך מאשר להיכנס למעגל של כעס ורגזנות בגלל שיעורי הבית.

  • תדע לעצור בזמן הצורך
    לכל אחד יש את הגבולות שלו ולפעמים ילדך יכול להיות עייף או מתוסכל מדי בשביל להמשיך לעבוד. זה הזמן לעצור. במידה וזה אפשרי, תנסו לחזור למשימה מאוחר יותר. במידה ושיעורי הבית ניתנו מהיום למחר, תכתוב פתק למורה שבו אתה מסביר שילדך הכין כמה שהיה מסוגל.

  • תתייחס לציונים ולתיקונים של המורה
    תעבור עם ילדך על שיעורי בית שהמורה החזיר לאחר תיקון. זו הזדמנות עבורך לשבח אותו על העבודה הטובה שעשה ועל ההתקדמות. כך תוכל גם להבחין בנקודות קושי ובתחומים בהם הוא זקוק לתרגול.

  • תתגמל התקדמות
    הענקת פרסים קטנים עבור הכנת שיעורי בית יכולה לעודד ילדים במידה רבה. כשילדך מתמודד עם משימה לימודית קשה, הבטחת מתנה קטנה יכולה לסייע לו לאסוף כוחות ולסיים את המטלה. תחשוב גם על תגמולים למשימות לטווח ארוך כמו הכנת עבודה גדולה ומורכבת.

  • תהפוך את ילדך למורה
    עידוד ילדך ללמד אותך, יכול לסייע לו להעלות את בטחונו העצמי. תבקש מילדך להראות לך באיזו דרך פתר תרגילים, תשאל אותו שאלות. כאשר יסביר לך את חומר הלימודים שלו, זה יסייע לו לחשוב באופן מסודר ולהגדיר מושגים ואתה תוכל לראות את התחומים שעליהם עליו עוד לעבוד.

  • שימוש בתחומי העניין של הילד
    כאשר יש משיכה לתכנים מסוימים מוכרים והעדפה להתמקד בנושא אהוב ולמצות אותו, כדאי להתחיל לבנות קשר ולמידה דרך הנושא האהוב. בהדרגה ניתן להרחיב ולגוון את הרפרטואר ולהכניס תכנים אחרים.

 

  איור בדף הבית: הדס פיצ'וטו