דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

עצות להורים בצל מלחמת חרבות ברזל


מצב המלחמה שנכפה עלינו מעמיד את ילדינו מול מציאות אליה צריך להסתגל במהרה: התכנסות בבתים, כניסה למרחבים מוגנים, רעשי אזעקות, פיצוצים ויירוטים, תחושות של חוסר ודאות וחששות מפני המחר. אירועי המלחמה רחוקים מלהסתיים וערפל של אי ודאות מרחף על כולנו.
למרות מה שמתחולל בקרבנו חשוב שנפעל באופן אקטיבי ונשדר בטחון ושליטה במצב.

ד"ר מלי דנינו, מנכלית אגודת ניצן רכזה עבורכם ההורים המלצות אשר יסייעו לכם להתמודד בימים קשים אלה:

זכרו כי אתם העוגן והמקור הטבעי לביטחון של ילדיכם. מצאו דרכים להפיג את המתח שלכם בדרכים שונות שאתם מכירים, שעוזרות לכם במצבים קשים. חפשו דרכים יצירתיות שיסייעו לילדיכם בהתאמה לגילם, לבטא רגשות ולהפיג את המתח.
דעו כי דרככם הם חווים את המציאות ולכן חשוב שתהיו מסוגלים לתווך להם אותה בצורה נכונה עד כמה שאפשר. שדרו להם את האמת, שאנחנו במצב מלחמה, שזה מצב זמני שיעבור, שהצבא שלנו חזק וכי נחזור בקרוב לשגרה. האופן שבו אנחנו מתנהלים במצבים אלה ישמש דוגמא עבורם להתנהלות בעתיד במצבי לחץ וחירום.

חשוב להמעיט בצפייה בטלוויזיה ולהסביר כמה נזק עלול להיגרם להם מצפייה ברשתות החברתיות כדוגמת הטיקטוק והטלגרם, המעלות סרטונים קשים לצפייה. חשיפה ממושכת לתכנים אלה עלולה לעורר חרדה. ילדים עם הפרעת קשב שנוטים לחרדה זקוקים להתייחסות מיוחדת וניטור רגשות קשים העולים בשל המצב.

היו סבלנים לתגובות של ילדכם. היו מודעים לכך שרעשים שונים, אפילו רעש של טריקת דלת יכולים לשחזר את החוויה הלא נעימה שחוו. חשוב לזכור שילדים שונים מגיבים באופנים שונים. אצל ילדים עם הפרעת קשב התגובה עלולה לעיתים לבוא מאוחר יותר, וערנות תסייע לכם להתערב מבעוד מועד. התגובה הגופנית גם צריכה לקבל לגיטימציה, זה טבעי להגיב ככה במצב שהוא לא צפוי. חיבוק ומגע גופני יכולים להחזיר לשיווי משקל וגם עיסוק בדברים שיכולים להסיח את הדעת מהמצב.

ילדים עם הפרעת קשב זקוקים לסדר יום ושגרה יותר מכל ילד אחר. ילדים אלו יתקשו להתמודד עם תחושת חוסר הודאות המאפיינת שבירת שגרה. תחושת העמימות , דיווחי החדשות, הסרטונים ברשתות החברתיות, מחזקים את תחושת חוסר הביטחון ואי הוודאות. הגדרת סדר יום הכולל זמנים קבועים לפעילויות, בניית שגרה באמצעות פעולות התנהגותיות קבועות המתבצעות בזמנים קבועים- כל אלה יחזקו את תחושת הביטחון.

שדרו תקווה ואמונה כי יבואו בקרוב ימים טובים יותר והתרפקו על חוויות עבר משותפות. מצאו דרכים לסייע למי שזקוק עזרה, עודדו שיתוף, מתן עזרה וקבלת עזרה. בעת כזו חשוב להדגיש את הערך של המשפחה והתרומה ההדדית שאנחנו יכולים לתת איש לרעהו.