דף הבית   English
*שם מלא
*דוא''ל
*טלפון
*עיר מגורים
אשמח לקבל עדכונים מאגודת ניצן. בכל עת ניתן להסיר את כתובתך
facebook nitzan page link

הגיל הרך

בתי ילידת נובמבר, אמורה לעלות לכיתה א' עפ"י השנתון שלה, אולם הגננת חושבת שיש להשאירה שנה נוספת בשל אי בשלות רגשית. אני מאוד מתלבטת מאוד ואיני יודעת מה עלי לעשות על מנת לקבל את ההחלטה הנכונה.

מומלץ לפנות לפסיכולוגית הגן ולבצע אבחון בשלות לקראת העלייה לכיתה א'. באבחון ינתנו המלצות האם להשאיר את בתך בגן או להעלותה לכיתה א'. שירות זה ניתן במסגרת השירות הפסיכולוגי ואינו כרוך בתשלום, כשהגננת מפנה את המשפחה.
את ממצאי האבחון אנו ממליצים לקבל בשיחה פנים מול פנים כדי שתוכלו לשאול את כל השאלות הרלוונטיות. ולסיום, להורים יש משקל משמעותי ביחס להחלטה, היות והפסיכולוגית ניזונה גם מדיווחיהם. בכל מקרה, גם אם יומלץ להשאיר את הילדה שנה נוספת בגן, זוהי המלצה בלבד ולהורים שמורה זכות ההחלטה, כך שאין צורך לחשוש מתוצאות האבחון.

בני בן 5, הגננת טוענת שהילד מתקשה בפעילויות מסוימות וממליצה על אבחון "לקויות למידה". אינני בטוחה שאכן יש צורך בכך, מה לעשות?

אנו ממליצים לשוחח עם הגננת ולהבין ממנה באילו קשיים נתקלה ומדוע היא חושבת שיש צורך באבחון.
בנוסף, כדאי לשים לב למספר תופעות העשויות להצביע על ליקויי למידה: האם הילד מגלה קושי בלמידת הצבעים, המספרים, הצורות והאלף- בית? האם קיים קושי בהבנת הוראות ובמעקב אחריהן? האם הילד מתקשה או נמנע מפעולות כמו ציור, צביעה וגזירה, הרכבת פאזלים? האם מתקשה לשבת בשעת ריכוז? כיצד מסתדר עם חבריו ועם המבוגרים הסובבים אותו? האם מתקשה בקבלת חוקי משחק, בעבודה בקבוצה? ועוד.
במידה וקיימים קשיים משמעותיים בחלק מתחומים אלה, סביר להניח שכדאי לפנות לאבחון שבו יובהרו
הקשיים ומקורם וניתן יהיה לטפל בהם ולהקל על הילד את הכניסה לבית הספר ותחילת הלימודים.

בני בגן חובה במסגרת של חטיבה צעירה בישובנו, אני מעונינת לקראת פסח לערוך לו אבחון של מוכנות לכיתה א', הוא מטופל אצל קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק.
אכן כדאי לערוך אבחון לפני כיתה א' ואולי אף לשקול אפשרות להשאירו שנה נוספת בגן. במקרה כזה יש לבצע אבחון פסיכולוגי וניתן לערכו במסגרת השרות הפסיכולוגי העירוני בחינם. הדבר צריך להעשות בתיאום עם פסיכולוגית הגן.
כמו כן ניתן לבצע באגודת ניצן אבחונים פסיכולוגיים ודידקטיים המתמקדים במוכנות לכיתה א' ובדרכי טיפול מומלצות בגן ובביה"ס. 
אני אמא לילד בן 5 הנמצא היום בגן חינוך מיוחד-גן שפתי. הילד הוא תאום, כאשר מגיל 8 חודשים היה איחור בהתפתחות. הוא נמצא במעקב התפתחות הילד כן עבר בדיקות מקיפות, הכל היה תקין. אובחן שיש עיכוב התפתחותי, עבר לפני כשנתיים אבחון פסיכולוגי בקופ"ח מכבי וכתוצאה מכך הועבר לגן חינוך מיוחד. שאלתי היא כל כמה זמן ניתן לבצע אבחון פסיכולוגי ואיך ניתן לקבל סיוע?

אבחון פסיכולוגי תקף בדרך כלל ל-3 שנים, עם זאת בגילאים הצעירים עליהם את מדברת ניתן לאבחון בתוך פרק זמן קצר יותר.
אם הילד מבקר בגן חינוך מיוחד, ניתן להתייעץ עם הגננת ולקבל הערכה עדכנית ממנה לגבי תפקודו בהווה ולגבי התקדמותו. נהוג לבצע אבחון נוסף לקראת מעבר לכיתה א', לבדיקת בשלות והתאמה למעבר מהגן לבית הספר.

בני עולה לגן חובה, ברוב המקרים בהם הוא מתבקש ללמוד מספרים / אותיות, להרכיב פזלים או כל מטלה אחרת הוא משיב כי "אין לו כוח" או " אני לא יכול". מעבר לכך, לדוגמא בלמידת מספרים - הוא לומד את הספרה 3 ובהמשך נראה כאילו לא לימדנו אותו כלל את הספרה - התופעות המתוארות מאוד מתסכלות אותנו כהורים מצד אחד ומצד שני לא מצליחים להתקדם עם הילד .

לאור דבריך, יש צורך לבדוק את התפתחותו הקוגניטיבית (חשיבתית) של בנך. אנו ממליצים לפנות לשירות הפסיכולוגי באזור מגוריך להתייעצות, ובמידת הצורך לאבחון. אבחונים אלו ניתנים בחינם עד כתה א'.

יש לי ילד בן 6 שכל פעם שעצוב לו או משעמם לו - בא להתחבק איתי (זה יכול להיות כמה פעמים בשעה).. כאשר יש אורחים בבית או שאני עסוקה זה מתגבר. הוא ילד שמאוד אוהב מגע וגם עם חברים/אחים אוהב להתחבק. אבל עיקר החיבוקים מופנים אלי. הוא היה בטיפול אצל מרפאה בעיסוק והיא אמרה שזה לא מצריך טיפול כי זה לא מפריע לתפקוד שלו (רק שלי). מה לעשות?

אנו ממליצים להיות קשובים לצורך שמביע הילד. ייתכן שצריך גם לייחד זמן פרטי, איכותי, לפעילות הורה - ילד. מהניסיון שלנו לעטוף את הילד בחיבוק ואהבה יכול לצייד אותו באנרגיות וכוחות להתמודדות עם האתגרים שנכונו לו. 

אשמח לקבל את חוות דעתכם - ילד בן 5 עם בעיה של דיספרקסיה שפתית (לא מוטורית). עבר טיפולים מגיל 2.3 אצל קלינאית תקשורת. כיום מדבר נהדר. מקריאה של הנושא הבנתי שכנראה יהיו לקויות למידה וגם הקלינאית מניחה שמאחר והבעיה שלו היתה באיתור צלילים, אז שכנראה תהיה לו בעיה באיתור אותיות. ברצוני לציין שלא יעלה בשנה הבאה לבי"ס מאחר והוא גם קטן בגיל וגם אנו מעדיפים לתת לו עוד שנה להתבגר בגן. שמתי לב שלא זוכר שמות של ילדים מהגן. ברצוני לשאול - איזה אבחון עלי לעשות לילד. מתי? לאיזה בעל מקצוע עלי לפנות?

על פי מה שאת מתארת קיים אכן חשש ללקות למידה, הבאה לידי ביטוי בקושי לשייך צליל למילה וכן בקושי בשיום (מתן שם). טיפול בקשיים אלה מהווה טיפול מונע והכנה לקראת קריאה וכתיבה בכיתה א'. מומלץ להשתלב בתכניות העוסקות באוריינות ובמודעות פונולוגית לקראת כיתה א' (חיזוק הקשר בין הצליל למילה) כבסיס להשתלבות טובה יותר בכיתה א'.
בכל מקרה כדאי להתייעץ עם השרות הפסיכולוגי החינוכי בנוגע לאבחון מוקדם של הקשיים וטיפול בהם.

בני בן 5.5, בשנה הבאה עולה לכיתה א’ ועדיין נכון להיום לא מזהה את אותיות הא'- ב’.

ככל הידוע לנו מלמדים לזהות את אותיות הא"ב בגן הילדים. לכן, העובדה שבנך עדיין אינו מזהה את האותיות מדאיגה, אלא אם כן לא לימדו אותו. בהנחה זו, או ממליצים להעלות בעיה זו בפני הגננת ולבקש מבחן בשלות לכיתה א'. איתור ואבחון מוקדם יכולים לסייע בבניית תכנית התערבות מתאימה שתכין את ילדך להשתלבות בכיתה א' ויש בכך כדי לחסוך תסכולים רבים.

בני בן ה- 5 אובחן במכון להתפתחות הילד ומקבל קלינאית תקשורת + מרפא בעיסוק ובשבוע הבא מתחיל רכיבה טיפולית לטיפול ברגש. רציתי לבדוק אם אתם עושים אבחון בגיל זה, כיוון שהאבחון שעשה לא נראה לי תקין מאחר ולא שיתף פעולה, ואיזה טיפולים ניתנים אצלכם בגיל הגן?

האבחון בגיל זה מתבצע על ידי מרפאה בעיסוק וקלינאית תקשורת. מומלץ לקבל חוות דעת הגננת בנוגע להמלצתה ביחס לעלייה לכיתה א'. חשוב שתדעי כי בשרות הפסיכולוגי החינוכי מתקיימים מבחני בשלות שמטרתם לנבא השתלבות בכיתה א'. במקרים מסוימים ההחלטה היא להשאיר את הילד שנה נוספת בגן על מנת שיגיע מוכן לכיתה א'.
באגודת ניצן מאבחנים בתחילת כיתה א', בכדי לסייע בבניית תכנית עבודה לקידום הקריאה והכתיבה.

לבן שלי יש בעיה של חוסר תחושתיות והוא עולה השנה לכיתה א' . מה הן הפעילויות שיש לבצע או שיש לשים עליהן דגש בנושא זה מעבר לאבחון ולטיפול בבעיה ?

אנו ממליצים לפנות בהקדם לרופא הילדים לצורך קבלת הפניה לאבחון וטיפול בריפוי בעיסוק.